Brancheorganisationer: Sådan bliver skibsfarten grønnere
Indtil eldrevne færger og grønne brændstoffer slår igennem, er det en lavthængende frugt at forbedre energieffektiviteten i skibsfarten, skriver Jenny N. Braat og Troels Blicher Danielsen.
Jenny N. Braat
Adm. direktør, Danske Maritime, næstformand, Den Danske Maritime FondTroels Blicher Danielsen
Adm. direktør, Tekniq ArbejdsgiverneI Danmark står bygningerne for op mod 40 procent af energiforbruget. Derfor spiller energieffektiviseringer som for eksempel intelligent styring af lys, varme og ventilation en helt central rolle i den grønne omstilling. De muligheder har mange beslutningstagere fået øjnene op for, men når vi taler grøn omstilling, er det vigtigt at se endnu bredere på de veje, vi kan vælge.
I bygninger er det i høj grad installationsbranchen – de danske el- og vvs-virksomheder – som installerer den nye teknologi. Faktisk er det muligt at fjerne 86 procent af CO2-udledningen fra bygningerne og sænke energiforbruget i dem med 17 procent ved at følge de 14 anbefalinger, som branchen bød ind med i forbindelse med regeringens klimapartnerskab for bygge- og anlægsbranchen.
Størstedelen af teknologierne findes allerede, og de meget positive erfaringer med energieffektivisering kan i vid udstrækning også bruges i forhold til andre sektorer.
Brug mere landstrøm
Bevæger vi os derfor fra landjorden og ombord på nogle af de mange skibe, som ejes af forskellige offentlige myndigheder, er der også her store potentialer inden for energieffektivitet. Derfor rummede også det maritime bidrag til klimapartnerskabet en anbefaling om at se nærmere på de omkring 150 skibe, der eksempelvis sejler som færger som del af Forsvaret eller inden for miljøområdet.
Mange skibe er af ældre dato, og indtil de skal skiftes ud – måske med en danskproduceret elfærge eller et fartøj, der kan sejle på andre af fremtidens grønne brændstoffer – kan de gøres langt mere energieffektive og grønne.
En af de lavthængende frugter er langt mere brug af landstrøm. Får vi styrket infrastrukturen i de danske havne, så skibene ikke behøver at have motorerne kørende, når de ligger til kaj, vil det reducere klima- og miljøbelastning markant. Strømmen fra land er ofte grønt produceret, udledningen fra skibenes dieselmotorer forsvinder, og det samme gør støjen.
Mange skibe er af ældre dato, og indtil de skal skiftes ud, kan de gøres langt mere energieffektive og grønne.
Jenny N. Braat og Troels Blicher Danielsen
Hhv. Danske Maritime og Tekniq Arbejdsgiverne
Derudover er danske virksomheder i front med at udvikle teknologier, der forbedrer energieffektiviteten ombord. For eksempel kan man reducere CO2-udledningerne med op til ti procent ved at udnytte skibsmotorens overskudsvarme bedre, op til 30 procent med sejlløsninger, op til syv procent med ruteoptimering, op til ti procent med bundmaling og op til otte procent med propeloptimering.
Danmark er internationalt foregangsland inden for klimavenlig skibsfart, og offentlige beslutningstagere såvel som private rederier har alle muligheder for at gøre skibsfarten markant grønnere.
Udnyt gode teknologier
Bedre energieffektivitet betaler sig altså både til lands og til vands, og der løber en ikke rød, men grøn tråd mellem byerne, havnene og skibene.
Vi har en stærk position, som det er vigtigt at holde fast i og understøtte under krisen. Halvdelen af al skibstransport i verden drives af danskdesignede skibsmotorer, verdens første 100 procent eldrevne færge er dansk, og mange danske færgeruter kan med fordel elektrificeres.
I Danmark er vi samtidig stærke på grøn energi, og sammen er vi stærke på at få tingene bundet sammen i en effektiv infrastruktur, som vi løbende arbejder på at gøre bedre.
Men vi bør gøre mere. Vi bør i højere grad udnytte muligheden for at øge energieffektiviteten – uanset om der er land eller vand under fødderne. Ingen ved med sikkerhed, hvornår fremtidens grønne brændstoffer er klar, og i mellemtiden skal vi benytte de gode teknologier, som dygtige danske virksomheder har udviklet. Det betaler sig – både på bundlinjen og i det store grønne regnskab, og som brancher er vi klar til at løse opgaven.