Bred enighed om at hæve bødeniveau

KRIMINALITET: Bødeniveauet for ulovlig cabotage er ikke tidssvarende, og derfor skal det hæves, lyder det bredt i Folketinget. Venstre frygter, at det rammer danske transportvirksomheder for hårdt.
Hjalte T. H. Kragesteen

Der kunne man måske gå endnu videre og tale om konfiskation af last og så videre, så vi virkelig kunne få stoppet det her uvæsen, som er til stor gene, og som er konkurrenceforvridende for hele den danske transportbranche.

Kim Christiansen
Trafikordfører, Dansk Folkeparti

Vi skal passe på, at udenlandske lastvogne ikke får en konkurrencefordel, når vi hæver bødeniveauet for ulovlig cabotage. Det mener Venstre, der dog er enige med resten af Folketinget om, at det er nødvendigt at hæve niveauet.

Emnet var på dagsordenen under 1. behandling af lovforslag om ændring af godskørselsloven i tirsdags. Bøderne for at overtræde gods- og buskørselsloven er ikke er blevet reguleret siden begyndelsen af 1980'erne og ligger på 4.000 kroner som udgangspunkt for de alvorligste førstegangsovertrædelser. Med lovforslaget vil regeringen hæve niveauet til 25.000 for længerevarende overtrædelser, mens en overtrædelse gennem et kort forløb vil give en regning på 10.000 kroner.

Men det finder Venstre problematisk.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00