Brintbranchen: Den grønne el skal både bruges direkte og forædles

DEBAT: El kan bruges til mere end bare el, men det kræver et paradigmeskifte og en aktiv politisk strategi, skriver Tejs Laustsen Jensen, direktør i Brintbranchen.

Af Tejs Laustsen Jensen
Direktør, Brintbranchen

Danmark har endnu en gang slået en grøn rekord.

I 2017 blev hele 43,4 procent af vores strøm produceret af vindmøller. Det er godt for Danmark og godt for klimaet, og Danmark skal fortsætte ud ad en retning, hvor en større og større andel af vores elektricitet kommer fra vedvarende kilder.

I løbet af 2018 skal grundstenene i Danmarks energipolitik for 2020-2030 lægges i et nyt energiforlig. Og her er det afgørende, at vi i Danmark træffer et valg omkring vores grønne el.

Vi kan vælge, at vores grønne el kun skal være el. Og når vinden så blæser lidt rigeligt som mellem jul og nytår, kan vi så eksportere den el, vi ikke selv bruger, til vore nabolande – om end ofte til meget lave priser. Business as usual med andre ord.

Fremtiden byder på et paradigmeskift
Men Danmark kan også vælge en anden vej. Et paradigmeskifte, hvor vi forædler den råvare, som el er, til mere værdifulde produkter. Produkter, der i fremtiden vil være enorm efterspørgsel efter i blandt andet transport- og industrisektoren.

Det kan vi gøre ved at bruge vores grønne el til elektrolyse og derved producere grøn brint.

Herefter kan brinten enten bruges direkte i for eksempel transportsektoren såsom brintbiler og brintbusser eller udgøre en uundværlig del af de såkaldte electrofuels, hvor el fra vindmøller eller solceller via brint og CO2 laves til flydende grønne brændstoffer, som for eksempel metanol. 

Grønne brændstoffer, som allerede i dag bruges i blandt andet skibsfarten, og som der vil være massiv efterspørgsel efter i de kommende år.

Vi kan på samme måde kombinere brint med CO2 fra de voksende mængder af biogas og hermed få op mod 50 procent mere biogas ud af den samme biomasse.

Dermed kan vi også bruge det eksisterende gasnet til at lagre vindenergi til de dage, hvor det ikke blæser.

Alt i alt kan vi forædle vores grønne strøm til grøn gas og grønne brændstoffer og hermed erstatte en række af vores nuværende fossile brændsler med grønne og CO2-neutrale alternativer.

Og vi kan samtidig skabe industriarbejdspladser og producere eksportprodukter af høj værdi.

En aktiv indsats skal føre til mere end el
Men det kommer – naturligvis – ikke af sig selv.

Danmark har stærke virksomheder på dette område, men der er behov for en aktiv politisk strategi om, at vi vil andet og mere med vores grønne energi end blot at producere el.

Derfor håber vi på, at både regeringen og oppositionen sætter ambitioner højt og satser på, at vi skal bruge vores grønne el til mere end i udenlandske stikkontakter.

Den grønne el skal – i forarbejdet form – også bruges i den tunge transport, til skibsfarten og til de industrielle processer, så den grønne omstilling for alvor tager fart.

Det er både godt for klimaet, danskernes pengepung og dansk erhvervsliv.

Forrige artikel Speditører: Ny transportpolitik står i vejen for vækst og beskæftigelse  Speditører: Ny transportpolitik står i vejen for vækst og beskæftigelse  Næste artikel Forbrugerrådet Tænk: Teknologien skal være midlet – og ikke målet i kollektiv transport Forbrugerrådet Tænk: Teknologien skal være midlet – og ikke målet i kollektiv transport