Bus-millioner har skaffet flere passagerer
Anne Burlund
JournalistpraktikantVi kan se i flere undersøgelser, at kampagnerne har været medvirkende til, at der er kommet flere passagerer - og at vi har fået gladere og mere tilfredse kunder.
Torsten Rasmussen
Områdechef, Movia Storkøbenhavn
Buspuljerne har støttet projekter, der omhandler:
Tiltrængte forbedringer af komforten på stoppesteder og ikke mindst de større knudepunker (terminaler) ved ophold og skift mellem transportmidler.
Trafikinformationstiltag med bedre udnyttelse af informationsteknologiske muligheder for at servicere kunderne.
Udviklingen af sektorens transportorganisationer til serviceorganisationer.
Øgning af rejsehastigheden.
Buschaufføren Mukhtar vil nok sent glemme sin sidste fødselsdag, hvor han på sin daglige busrute igennem Københavns gader blev overrasket med fødselsdagssang og trompetspil af passagerne i bussen.
Videoen af den overraskede buschauffør med glædestårer i øjenkrogen er blevet set af over tre millioner mennesker på YouTube og er en del af Arriva og Movias fælles kampagne Bedre Bustur, der i går vandt International Transport Forums prestigefulde transportpris.
Kampagnen, der er støttet med midler fra Folketingets buspuljer, er en del af et større projekt, der skal få flere til at tage bussen. Og det ser nu ud til at være lykkedes.
Buspuljerne består af to puljer:
Fremkommelighedspuljen, der løber fra 2009 frem til 2013 og råder over 200 millioner kroner om året (i alt 1 milliard kroner).
Passagerpuljen, der løber fra 2009 til 2011 og råder over 100 millioner kroner om året (i alt 300 millioner kroner).