Debat

Business Region Aarhus: Udvidelse af E45 er et stort skridt i den rigtige retning

DEBAT: Det vil tage cirka tre år at gennemføre udvidelsen af E45 fra Skanderborg til Aarhus, og trængslen vil blot stige i den mellemliggende periode, viser undersøgelser ifølge Business Region Aarhus. Derfor opfordrer de til også at udvide E45 fra Vejle Nord til Randers.

Foto: Business Region Aarhus
Henrik Axel Lynge Buchter
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Peter Sørensen (S) 
borgmester Horsens,
Claus Wistoft (V)
borgmester Syddjurs og
Jacob Bundsgaard (S) 
borgmester Aarhus
- Business Region Aarhus’ politiske formandskab

Det netop indgåede finanslovsforlig indebærer, at E45 udvides til 3 spor på strækningen fra Aarhus Syd til Skanderborg Syd. Det sker ved at inddrage midtersporet på strækningen. Udvidelse af E45 fra Aarhus til Skanderborg er et stort skidt i den rigtige retning.

Den nuværende trængsel på E45 er ikke længere samfundsøkonomisk holdbar, da den har store negative konsekvenser for Østjyllands og dermed Danmarks vækstpotentiale.

Det er både virksomheder, der bruger motorvejen til transport, og pendlere og deres arbejdspladser, som bliver ramt af den øgede trængsel og de lange kødannelser. Derfor er finanslovspartiernes beslutning om at prioritere udvidelse af E45 både rigtig og rettidig.

Business Region Aarhus værdsætter, at aftaleparterne i finansloven vil følge trafikudviklingen på Østjyske motorvej E45, herunder særligt strækningen Vejle-Skanderborg, hvor trængslen allerede er markant og kun vil stige i de kommende år.

Udvid også til Randers

Det vil tage cirka tre år at gennemføre udvidelsen, og alle undersøgelser viser, at trængslen blot vil stige i den mellemliggende periode.

Vi opfordrer derfor til, at Folketinget også har fokus på en løsning for de øvrige strækninger på E45 fra Vejle Nord til Randers. Her stiger trængslen allerede markant år for år og dermed også de medfølgende gener for erhvervsliv og borgere.

Vi ved, at virksomheder, der skal beslutte, hvor de vil placere sig, har infrastruktur som et afgørende parameter, og derfor truer den nuværende udvikling væksten i hele Østjylland.

Business Region Aarhus anerkender, at den politiske situation medfører, at det økonomiske råderum på finansloven er indskrænket som følge af, at behandlingen af regeringens 2025-plan er udsat. Og at der derfor ikke på nuværende tidspunkt er mulighed for at vedtage en samlet plan for alle strækninger på E45.

Derfor opfordrer Business Region Aarhus i stedet helt konkret Folketinget til, i forbindelse med vedtagelsen af anlægsloven om at udvide E45 på strækningen fra Aarhus S til Skanderborg S, at tilkendegive, at man vil prioritere, at den øvrige del af E45 fra Vejle N til Randers N etapevis udvides til tre spor, når der er økonomisk mulighed herfor.

Om Business Region Aarhus:
 Business Region Aarhus består af Favrskov, Hedensted, Horsens, Norddjurs, Odder, Randers, Samsø, Silkeborg, Skanderborg, Syddjurs, Viborg og Aarhus Kommune.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Claus Wistoft

Viceborgmester (V), Syddjurs Kommune, formand, Midttrafik, bestyrelsesmedlem Tryghedsgruppen og Rosenfeldt Gods

Jacob Bundsgaard

Borgmester (S), Aarhus Kommune, næstformand, Kommunernes Landsforening (KL)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2008)

Peter Sørensen

Borgmester (S), Horsens Kommune, formand, Sport Event Denmark
serviceleder

0:000:00