Byplanlægning skal forhindre trafikkaos

NYHED: Fagfolk peger på, at kommunerne, miljøministeren og transportministeren skal arbejde bedre sammen for at løse trængselsproblemerne.
Peter Christensen fra COWI mener, at alt for mange må flytte langt uden for København for at finde egnede boliger. Det skaber trafikale problemer. Han efterspørger derfor et bedre samspil mellem arealplanlægningen og trafikpolitikken.
Peter Christensen fra COWI mener, at alt for mange må flytte langt uden for København for at finde egnede boliger. Det skaber trafikale problemer. Han efterspørger derfor et bedre samspil mellem arealplanlægningen og trafikpolitikken.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Problemet er, at man i Danmark har valgt at lade kommunerne stå for store dele af arealplanlægningen. De har jo ikke ansvar for infrastrukturen eller de trafikale konsekvenser af at placere bolig og erhvervsområderne. Det betyder, at politikerne på Christiansborg hele tiden halter bagefter med at udbygge infrastrukturen, fordi kommunerne stort set kører deres eget løb.

Peter Harder Hovgesen
Trafik- og byplanlægger

"For at undgå fremtidige trængselsproblemer skal vi være bedre til at bygge byer, der hvor vi gerne vil have trafikken, og hvor man minimerer trafikkens negative konsekvenser," siger afdelingschef Peter Christensen fra COWI i forlængelse af sit debatindlæg i Altinget.

I dag er man ifølge ham ofte bagefter med udbygningen af infrastruktur, fordi trafikplanlægningen primært fokuserer på trængsel her og nu frem for at undgå og forebygge trængsel og lange transportafstande.

Han undrer sig over, at der står kornmarker lige uden for København og samtidig tvinger man flere og flere til at bosætte sig langt fra hovedstaden. 

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00