Debat

Carina Christensens nytårsønsker: 2022 skal sikre flere chauffører og grønne lastbiler

Kombinationen af coronakrise og et økonomisk opsving stiller store krav til transportvirksomhederne, hvor mangel på arbejdskraft bliver et stort tema i det kommende år, skriver ITD's Carina Christensen i sin nytårstale, hvor hun også opfordrer politikerne til at understøtte vognmændenes omstilling til en grønnere bilflåde. 

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Carina Christensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

2021 blev på mange måder et paradoksalt politisk år.

På den ene side har vi været vidne til politiske dramaer af en størrelsesorden, som der ellers går år imellem, ligesom også coronakrisen satte sit store præg på det politiske arbejde. På den anden side har 2021 samtidig budt på solide politiske udspil og masser af vigtige tiltag på transportområdet.

Det gælder ikke mindst den store infrastrukturaftale frem mod år 2035, som der er al mulig grund til at kvittere positivt for. Der skal lyde en stor ros til transportminister Benny Engelbrecht (S) og de transportpolitiske ordførere for deres indsats her.

Det store fokus på den grønne omstilling er positivt, men det er også afgørende, at der i de kommende forhandlinger tages højde for, at erhvervet allerede er pålagt en række afgifter og byrder i tidligere klimaaftaler

Carina Christensen
Adm. direktør, ITD

Der er heldigvis også god grund til at rose transportvirksomhederne, som igen har gjort alle økonomiske forudsigelser til skamme og medvirket til, at samfundet på mange måder har kunnet køre på fuld kraft.

Mod alle odds er lastbiltrafikken er steget, økonomien buldrer frem og vi – transportbranchen - har holdt gang i produktionen. Sørget for at hylderne har været fyldte. At virksomhederne har kunnet få deres varer. At vi har kunnet handle på fuld kraft online og holde gang i økonomien.

Trænerne vokser ikke ind i himlen

Som administrerende direktør i vejgodstransportens brancheorganisation vil jeg selvfølgelig sige, at det er vores medlemsvirksomheder, vognmændene, som har den største aktie i, at godstransporten har kunnet flyde nærmest uhindret i krisen.

Men vi ved også, at forsyningskæderne er mere komplekse end det. Havnene, terminalerne, logistikvirksomhederne, speditører, shippingbranchen, lufthavne, den kollektive transport.

Alle har knoklet de sidste år, trodset usikkerhederne og har været medvirkende til at holde Danmark og verden kørende. Og selvfølgelig også politikerne, som har sørget for at de lovgivningsmæssige rammer har været til stede, så transportsektoren kunne være med til at holde hånden under samfundet. 

År 2021 viste dog også at træerne ikke vokser ind i himlen. Kombinationen af en coronakrise og et økonomisk opsving har skabt nye store samfundsudfordringer.

Vi står nu også i en forsyningskrise, som blandt andet viser sig i, at store havne verden over ikke kan følge med og har hundredvis af containerskibe ventende i kø. Det rejser nye problemstillinger.

Behov for hænder

I transporterhvervet handler det ikke længere kun om pris, men også om at kunne skabe sikkerhed for, at varerne kan komme frem, og vi har nu også for alvor store problemer med at skaffe arbejdskraft. Det gælder ikke mindst i vejgodstransporten, og i ITD har vi mange medlemsvirksomheder, som allerede nu ser de ”røde lamper blinke”.

Vi har i 2021 alle set billederne af tomme hylder i England, og selvom vi langt fra er dér herhjemme, så forventes arbejdskraftmanglen kun at blive større i fremtiden, da gennemsnitsalderen for chauffører er stigende.

Faktisk er næsten halvdelen af alle danske chauffører over 50 år. Derfor må og skal der gøres en ekstra indsats, så vi kan fastholde de chauffører, vi har og tiltrække nye chauffører til erhvervet.

Vi kan i erhvervet selv gøre flere ting, men vi kan ikke klare det alene. Vi har brug for politikernes hjælp. På trods af et opråb fra ITD og stort set hele erhvervslivet, så kom der i 2021 ikke nogen plan for at sikre Danmark arbejdskraft.

Men jeg håber at se handling fra politikerne på det problem i det nye år. Og samtidig vil jeg også opfordre til, at man ser på alle tiltag, store som små, der kan hjælpe problemet. Her må bureaukrati og langsom sagsbehandling simpelthen ikke blive stopklodser for at nogle brancher, herunder vores, kan skaffe de hænder, der er brug for.

Lad afgifter gå tilbage til erhvervet

2021 stod i den grønne omstillings tegn – også i vejgodstransporten. Det er glædeligt, at sporene nu er lagt ud for udrulningen af ladeinfrastruktur til personbiler og drivmiddelinfrastruktur til tung transport.

Men der mangler stadig en retning for lastbilerne, og den bliver forhåbentlig meget mere tydelig med den varslede strategi for udrulning af drivmiddelinfrastruktur til tung transport.

Og som vi flere gange har gjort opmærksom på i disse spalter, så kommer der heller ikke grønne lastbiler, der kan bruge drivmiddelinfrastrukturen, hvis der ikke også indføres ambitiøse støtteordninger, så det bliver realistisk for vognmændene at investere i de grønne lastbiler.  

For vognmændene løber en stor risiko, når de skal investere i nye flåder, og jo mere sikkerhed man kan give dem, jo hurtigere vil omstillingen ske.

Mod afslutningen af 2021 er der for alvor varmet op til at få lagt en plan for omstillingen af lastbiltransporten, og statsministeren lagde også vægt på den grønne omstilling i sin nytårstale og varslede blandt andet beslutning om de kommende CO2-afgifter i år.

Det store fokus på den grønne omstilling er positivt, men det er også afgørende, at der i de kommende forhandlinger tages højde for, at erhvervet allerede er pålagt en række afgifter og byrder i tidligere klimaaftaler.

Der er kørselsafgifter for lastbiler på vej i 2025, et nyt CO2 fortrængningskrav for brændstoffer ligesom der også er forslag om, at transporten underlægges EU’s kvotehandelssystem. Alle sammen tiltag, der fordyrer transport og skaber højere dieselpriser.

Derfor er det helt afgørende for os, at en større del af midlerne fra kommende afgifter går tilbage til at finansiere den grønne omstilling af erhvervet.

Lad mig derfor runde af med et klart ønske om, at vi i 2022 får en meget mere sammenhængende plan for den grønne omstilling af den tunge transport.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Carina Christensen

Adm. direktør, erhvervsorganisationen Grakom
cand.negot. (SDU 1998)

0:000:00