Debat

Cepos: En borgerlig regering bør sælge statens SAS-aktier

Skatteyderne kaster gode penge efter dårlige, hvis staten bliver ved med at understøtte et ikke-konkurrencedygtigt SAS, skriver Mads Lundby Hansen.

Ved en SAS-konkurs vil flyruterne i stor udstrækning blive overtaget af andre, mere veldrevne flyselskaber, skriver Mads Lundby Hansen.
Ved en SAS-konkurs vil flyruterne i stor udstrækning blive overtaget af andre, mere veldrevne flyselskaber, skriver Mads Lundby Hansen. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Mads Lundby Hansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Efter sommerens strejkekaos i SAS ser der ud til at være kommet lidt ro med den nye pilotoverenskomst og aftalen om et lån fra Apollo Global Management. Det er en god lejlighed til, at den danske stat sælger sine aktier i SAS.

Norge har droppet ejerskabet af SAS, og Sverige har meddelt, at landet også vil ud. Danmark bør gøre det samme. Jeg håber derfor, at en kommende borgerlig regering i sit regeringsgrundlag skriver, at statens aktier skal sælges så hurtigt som muligt, helst inden for de første 100 dage, og senest inden valgperiodens udløb.

De danske skatteydere har allerede tabt mange penge, når politikerne på deres vegne har skudt skatteyderpenge i det dysfunktionelle flyselskab. Selskabets aktier er faldet så voldsomt i værdi, at den danske stats 1,6 milliarder aktier i SAS i dag kun er 600 millioner kroner værd. Skatteyderne kaster gode penge efter dårlige, hvis staten bliver ved med at understøtte et ikke-konkurrencedygtigt SAS.

Det statslige medejerskab forhindrer SAS i nogensinde at blive konkurrencedygtigt

Det er muligt, at SAS kan overleve i en eller anden form ved at gennemføre de nødvendige tilpasninger til at blive konkurrencedygtigt. Det statslige medejerskab er dog en bremse for, at det nogensinde kommer til at ske.

SAS er ikke vital infrastruktur, som det ofte påstås

Mads Lundby Hansen, cheføkonom, Cepos

Så længe fagforeningerne forventer, at staten vil komme og redde SAS fra problemerne, er de ikke tilstrækkeligt villige til at indgå de nødvendige kompromisser for, at SAS kan blive konkurrencedygtigt.

Hvis staten i sommers ikke havde reddet SAS endnu engang, er der en reel mulighed for, at selskabet var gået konkurs. Det havde været at foretrække frem for at fortsætte med SAS-kaosset og indskud af skatteyderpenge.

Medarbejderne ville kortvarigt blive arbejdsløse, men ville hurtigt kunne finde nye job i andre flyselskaber eller i en anden branche. Husk på, at der hvert år er 700.000 danskere, der skifter til et nyt job. Og i øjeblikket er der stor mangel på arbejdskraft i danske virksomheder.

Andre flyselskaber vil sikre en mere stabil flydrift

SAS er ikke vital infrastruktur, som det ofte påstås. Ved en SAS-konkurs vil flyruterne i stor udstrækning blive overtaget af andre, mere veldrevne flyselskaber.

Danmark er nemlig et velstående land med en befolkning, der meget gerne vil rejse. Og det store danske eksporterhverv udgør også en attraktiv efterspørgsel for et veldrevet flyselskab.

Det vil derfor klart være attraktivt for andre flyselskaber at oprette nye ruter til at erstatte de fleste af SAS' ruter. Formentlig med en mere stabil flydrift end det, som SAS har kunnet præstere.

For både ferie- og forretningsrejsende er det vigtigere, at flyet ikke bliver aflyst, end at piloten taler dansk.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mads Lundby Hansen

Vicedirektør, cheføkonom, Cepos
cand.polit. (Københavns Uni. 1996)