Cepos: Grøn omstilling af bilparken kan blive voldsomt dyr

AFGIFTER: Det vil koste dyrt på den private velfærdskonto, hvis man vil bruge afgifter til at få bilkøbere væk fra benzinbiler og over i elbiler. Omvendt giver lavere bilafgifter store gevinster, vurderer Cepos på baggrund af ny analyse.

Det danske samfund taber ifølge Cepos milliarder af kroner på, at bilejere på grund af høj registreringsafgift må nøjes med mindre og billigere biler, end de ellers kunne have ønsket sig.
Det danske samfund taber ifølge Cepos milliarder af kroner på, at bilejere på grund af høj registreringsafgift må nøjes med mindre og billigere biler, end de ellers kunne have ønsket sig.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Forbrugeren får mulighed for at komme tættere på at eje den bil, de rent faktisk gerne vil have.

Otto Brøns-Petersen
Analysechef i Cepos

Mange danske bilejere kigger misundeligt på medtrafikanterne på de svenske og tyske motorveje, som ofte har råd til større biler, fordi de ikke skal betale så meget i afgift som i Danmark.

De danske bilafgifter er da også høje i en international sammenhæng. Alt for høje, hvis man spørger den liberale tænketank Cepos, som med en ny analyse forsøger at sætte beløb på, hvad de høje afgifter koster forbrugerne i tabt ’velfærd’.

Og det er ikke så lidt. Med afsæt i forbrugernes adfærd i kølvandet på to af de seneste års nedsættelser af registreringsafgiften på biler når Cepos frem til, at den private gevinst ved gevinst ved nedsættelsen af den progressive registreringsafgift i 2015 lyder på op mod 2,7 milliarder kroner.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00