CO2-udledning fra danske skibe i kraftig vækst

SKIBSFART: Dansk-opererede skibes CO2-udledning steg med 13 pct. i 2007 og er nu næsten lige så stor som hele Danmarks samlede CO2-udslip.
Det går godt for de danske rederier. Det betyder bl.a., at dansk-opererede skibe udleder mere og mere CO2.
Det går godt for de danske rederier. Det betyder bl.a., at dansk-opererede skibe udleder mere og mere CO2.Foto: www.colourbox.com
Niels Th. Dahl
Foto:

Når regeringen rejser rundt og praler af, at Danmark er et godt eksempel på, at vi har haft kraftig økonomisk vækst uden en kraftig stigning i CO2-udslippet, så er det jo ikke helt rigtigt.

Tarjei Haaland
Klimamedarbejder i Greenpeace

CO2-udledningen fra dansk-opererede skibe på verdenshavene er igen i voldsom stigning, viser helt nye tal fra Danmarks Statistik.

I 2007 steg udledningen således fra 41,7 mio. tons CO2 året før til ikke mindre end 47,2 mio. tons. Det svarer til en stigning på 13 pct. på kun et år og betyder, at de danske skibe snart udleder lige så meget CO2 som hele resten af Danmark til sammen.

Skibenes udslip af CO2 er i dag ikke underlagt nogen af de internationale aftaler om reduktion af drivhusgasser - hverken Kyoto-aftalen fra 1997 eller EU's ensidige reduktionsmål frem mod 2020 - ligesom brændstoffet til skibene heller ikke er belagt med afgifter.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00