Debat

Cowi: Politikerne er ikke gode nok til at forklare, hvorfor infrastrukturprojekter er nødvendige

Der har været masser af negativ opmærksomhed i forhold til de store infrastrukturprojekter de seneste år. Projekternes negative konsekvenser har fået lov til at overskygge de positive. Det er en skam, for Danmark har brug for løbende at udvikle sin infrastruktur, skriver Peter Hostrup Rasmussen, Mette Dalsgaard og Michael Knørr.

En langsigtet mobilitetsplan vil skabe værdi for samfundet og økonomien, men kan også være en hjørnesten i den grønne omstilling, skriver Cowi.
En langsigtet mobilitetsplan vil skabe værdi for samfundet og økonomien, men kan også være en hjørnesten i den grønne omstilling, skriver Cowi.Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Peter Hostrup Rasmussen
Mette Dalsgaard
Michael Knørr Skov
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Så længe der ikke er kø på motorvejen, forsinkelser på togene eller mangel på lokale transportmuligheder, så skænker de fleste af os ikke transportinfrastruktur en tanke.

Negativ opmærksomhed har der til gengæld været masser af i forhold til de store infrastrukturprojekter de seneste år, hvor projekternes negative konsekvenser har fået lov til at overskygge de positive.

Det er en skam, for Danmark har, som ethvert andet land, brug for løbende at udvikle sin infrastruktur. Den styrker vores økonomiske og sociale relationer og øger nationens velstand.

De gode infrastrukturprojekter gør det lettere at færdes til og fra arbejde, virksomheder får nemmere ved at transportere varer og tjenesteydelser, og helt lokalt muliggør den, at vi kan komme nemt til skole, fritidsaktiviteter og indkøb.

Intet infrastrukturprojekt kan se sig fri for negative konsekvenser

Peter Hostrup Rasmussen, Mette Dalsgaard og Michael Knørr

Årsagen til denne negativitet – særligt drevet af en skepsis blandt borgerne – er i vores optik, at vi ikke har været gode nok til at forklare, ’hvorfor’ projektet er nødvendigt.

Det har skabt et kedeligt mønster for debatten, der alt for hurtigt ender i tekniske skænderier om linjeføringer og miljøkonsekvensvurderinger, førend politikerne overhovedet har forklaret, hvorfor netop dette infrastrukturprojekt er med til at sikre Danmark en bedre fremtid.

Der er brug for, at vi hæver os op over de detaljerede, faglige diskussioner og supplerer med et solidt bud på det samlede billede: Danmark har brug for en grøn mobilitetsplan.

En plan der tager højde for klimakrisen, sikrer sammenhængskraften og har et langsigtet fremtidsperspektiv. En plan, der gør os i stand til at se det samlede billede og sætter det enkelte infrastrukturprojekt ind i en større kontekst, så ingen er i tvivl om, hvorfor vi gør det.

Med det udgangspunkt bliver diskussionerne mere konstruktive, når bagsiden af investeringerne åbenbarer sig. For intet infrastrukturprojekt kan se sig fri for negative konsekvenser.

En mobilitetsplan vil gavne den grønne omstilling
De store projekter, som er på tegnebrættet nu, kommer til at kræve store mængder stål og beton og er både energikrævende og CO₂-udledende. Når man ikke kan svare klart på, hvorfor man bygger, bliver det svært at se nødvendigheden af et nyt projekt, der for eksempel giver kortere rejsetid og mere tid til det, der skaber værdi.

Når det er sagt, er det naturligvis afgørende at føre projekterne ud i livet på den grønneste måde muligt, og det skal vi prioritere højt at investere og dygtiggøre os i.

Når større infrastrukturprojekter fravælges, har det konsekvenser for økonomien, samfundet og sammenhængskraften i Danmark. Danskerne spilder i gennemsnit 77 millioner timer i trafikken svarende til 60.000 fuldtidsstillinger.

Det er dyrt for samfundet og statskassen. Mobiliteten bør holdes på et højt niveau, hvor vi udnytter tiden effektivt. Det vil både skabe mere tid til dem vi holder af, og det sparer håndværkeren, hjemmeplejen og mange andre professioner kostbare timer i trafikken.

En langsigtet mobilitetsplan vil derfor skabe værdi for samfundet og økonomien, men kan også være en hjørnesten i den grønne omstilling. Tanken om grønne transportmuligheder leder os direkte videre til kollektiv transport, hvor der er behov for en grundig gentænkning af, hvordan vi bliver bedre til at udnytte dens potentiale.

Jo bedre vi udnytter den kollektive transport, des bedre vilkår for høj fremkommelighed og mindre trængsel på vejene. Alene når vi sammenligner Danmark med de øvrige nordiske lande kan vi konstatere, at vi er ganske meget bagud.

Foto: Kilde: Eurostat

Overstående indikerer, at der også i Danmark bør være potentiale for øget brug af den kollektive trafik. Andres succes kan inspirere egne mål og handlinger – øvelsen går på at finde ud af hvordan.

Netop det er spørgsmålet: Hvordan et sådant potentiale skal forløses? Det er et glimrende eksempel på behovet for en langsigtet mobilitetsplan, der skal skabe muligheder, vækst og bidrage til den grønne omstilling.

Målet skal være klart defineret
De foregående regeringer har ved mange lejligheder udtrykt ønske om at binde Danmark bedre sammen. Det er nødvendigt at indtænke infrastruktur i de ambitioner, når der skal tages politisk stilling til en ny vej for Danmark.

På samme vis som vi de seneste 30 år har afvejet fordele og ulemper ved andre store infrastrukturprojekter som de faste forbindelser over Øresund og Storebælt, udbygningen af motorvejsnettet og åbning af Metroen i København. Det er infrastruktur som hver dag giver værdi for mange borgere og virksomheder.

I Danmark har vi som hovedregel været visionære, når det handler om transport og mobilitet, så lad os genoptage den dyd. Vi skylder os selv og omverden en samlet visionær plan, hvor en ambitiøs politisk drøm om fremtidens Danmark udmøntes i de konkrete projekter, der indfrier visionen.

Læs også

Vi inviterer politikerne til at sætte ord og billeder på deres vision for Danmark i år 2050. Og vi deltager gerne i at udvikle og modne de projekter, der kan sætte handling bag ord og sikre udmøntning.

Vision, mål og projekter bør samles i en grøn mobilitetsplan for Danmark, som anviser handling og gør os i stand til løbende at vælge og fravælge kommende projekter ud fra veldefinerede processer og kriterier.

Det er helt naturligt, at mange borgere reagerer med skepsis og modstand, når de præsenteres for projekterne på en måde, der lader alle forstå, at lige om lidt er løsningen på vej. Det føles herligt at være på vej, hvis man længes efter målet. Og det føles tilsvarende forkert at være på vej, hvis målet er uønsket eller uklart.

Så kære transportminister, Thomas Danielsen (V), velkommen til embedet. Du og dit ministerie står overfor store udfordringer, men også fantastiske muligheder for at skabe et mere sammenhængende Danmark. Opfordringen herfra lyder: Tænk stort og tænk langsigtet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Knørr Skov

Markedsdirektør, COWI
Civilingeniør i By- og trafikplanlægning (Aalborg Uni. 2001)

Mette Dalsgaard

Markedsdirektør, Cowi
cand.oecon. (Københavns Uni. 2006)

Peter Hostrup Rasmussen

Senior Market Director, COWI, og formand, infrastrukturudvalget, FRI
cand.polyt.

0:000:00