Cyklens år får en lunken anmeldelse: Store ambitioner blev ikke mødt med politisk handling

Med Cyklens år ønskede transportministeren at fremme cyklismen i Danmark. Men til det har man taget helt forkerte greb i brug, lyder kritikken fra transportforsker og cykelforbund. Cykelstier og Tour de France får ikke flere til at tilvælge den tohjulede over bilen, mener de. Transportministeren afviser kritikken.

Tour de France faldt sammen med Cyklens år, men hverken det eller de 241 millioner, der er brugt på cykelstier, kampagner og et videnscenter, fremmer cyklismen i Danmark, lyder kritikken.
Tour de France faldt sammen med Cyklens år, men hverken det eller de 241 millioner, der er brugt på cykelstier, kampagner og et videnscenter, fremmer cyklismen i Danmark, lyder kritikken.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Julie Schønning

Det blev slået stort op, da transportministeren for ét år siden satte gang i ’Cyklens år’.

“Ambitionen med cyklens år er helt enkelt, at flere skal cykle mere,” sagde Benny Engelbrecht (S), den daværende transportminister, som havde erklæret sig som cykelminister.

Med Infrastrukturplanen blev der afsat tre milliarder kroner til cyklismen frem mod 2035, hvoraf 241 millioner skulle bruges i 2022 til at anlægge nye cykelstier, lave kampagner og etablere et videncenter.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00