Danmark presser på for fælles EU-regler mod snyd med NOx-udstyr i lastbiler

REGLER: Snyd med NOx-udstyr i lastbiler er et grænseoverskridende problem, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) og miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) i en opfordring til EU om at lave fælles regler på området.

Foto: ERIK JEPSEN/ Ritzau Scanpix
Christina Houlind
Fakta
Folketinget hævede i 2017 bøderne for at snyde med lastbilernes renseudstyr fra 1.000 kroner til 15.000 kroner ved den første overtrædelse. Hvis lastbilen bliver taget i at snyde flere gange, forhøjes bøden med 20.000 kroner for hver overtrædelse. 

Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet

Der skal være fælles regler på EU-plan, når det gælder snyd med med NOx-renseudstyr i lastbiler, som skal begrænse udledningen af de farlige NOx-gasser.

Sådan lyder budskabet fra transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) og miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) i et brev til tre EU-kommissærer. Her opfordrer begge ministre kommissærerne til at arbejde på fælles EU-regler på området.

Det sker, efter at begge ministerier i 2017 gik i gang med et projekt om at begrænse snyd med netop det udstyr, som skal begrænse udledningen af NOx.

Dokumentation

Siden ministrene satte gang i arbejdet i 2017, har Færdselsstyrelsen og Miljøstyrelsen i samarbejde med Rigspolitiet foretaget undersøgelser af følgende elementer:

  • Mulige kontrolmetoder, politiets erfaringer og nabotjek
  • Miljøkonsekvenser ved snyd med NOx-udstyr
  • Regelgrundlaget ved en gennemgang af det nationale og internationale regelgrundlag

Når der snydes med rensesystemet, sker det ifølge ministerierne typisk ved, at systemerne frakobles. Det gør man for at spare penge til drift og vedligeholdelse af lastbilernes NOx-begrænsende udstyr.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00