Debat

Danmarks Grønne Investeringsfond: Grøn omstilling skal møde god forretning

Et stærkt samarbejde med nye virksomheder og offentlige og private finansieringspartnere kan gøre visionen om grøn transport til virkelighed. Og det til gavn for vækst, eksport og arbejdspladser i hele Danmark, skiver Michael Zöllner.

Michael Zöllner
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmarks Grønne Investeringsfond er sat i verden for at accelerere vejen til en bæredygtig anvendelse af jordens ressourcer. For vi er nødt til at transformere måden, vi er til stede på planeten på. I det øjemed er der ingen vej udenom markedet.

Vi er nødt til at få grøn omstilling til at møde god forretning, hvis vi skal omstille i den skala og hastighed, vi har behov for både nationalt og internationalt.

Den grønne omstilling af samfundet er kun blevet mere presserende, efter at invasionen i Ukraine har fået olie- og gaspriserne til at tordne i vejret. Det er en opgave, der kan synes uoverskuelig og urealistisk. Det er også svært at rykke udviklingen tilbage.

Men selvom det til tider kan synes som en umulig udfordring, er der heldigvis grund til optimisme. For i Danmarks Grønne Investeringsfond møder vi hver dag flere og flere grønne og bæredygtige teknologier, der giver næring til visionen om, at en grøn omstilling af samfundet kan blive til virkelighed.

Der er allerede taget flere skridt i den rigtige retning, og derfor er det også glædeligt, at vi i dag kan offentliggøre et årsregnskab, der viser, at vi i det forgangne år har bidraget til at muliggøre en rekordstor CO2-reduktion på 715.000 tons hos vores låntagere.

Transportsektoren er afgørende
En af de sektorer, der spiller en afgørende rolle, hvis vi skal blive uafhængige af fossile brændstoffer, er transportsektoren. For den grønne omstilling af transportsektoren kræver både ny teknologi og nye vaner.

En vigtig del af vejen mod grøn transport handler om offentlig transport. Der skal være bæredygtige alternativer til den daglige pendlertur. Det kan være med til at flytte vaner og skubbe på, så flere vælger bussen eller toget. Her er der virkelig sket noget det seneste år.

Den grønne omstilling af transportsektoren kræver både ny teknologi og nye vaner

Michael Zöllner, Managing Director i Danmarks Grønne Investeringsfond

Nogle af dem, vi har mødt i Danmarks Grønne Investeringsfond, er blandt andet Anchersen og Umove. To busselskaber, der betjener flere travle busruter i København og Roskilde med eldrevne busser. Det er en vigtig udvikling i den offentlige transport. Vil vi af med luftforurening og CO2-udledning i vores byer, er elektrificering af busser en afgørende del af dette.

En anden afgørende sektor er den private bilisme. Efter coronakrisen pendler flere igen på kontoret, og selvom det går fremad med salget af el- og hybridbiler, skal fremtidens pendlere have flere grønne alternativer til benzinbilen. Det er derfor helt essentielt, at vi formår at skubbe sektoren i den retning.

Mange grønne alternativer
Vi møder heldigvis flere af de miljøvenlige alternativer i Danmarks Grønne Investeringsfond. Det handler både om at opbygge en stærk ellade-infrastruktur, som danske Spiiri er godt i gang med.

For med en god infrastruktur kan vi få flere til at vælge elbilen til deres daglige gøren og laden. Men det handler også om nye vaner. Her har LetsGo’s delebilsordning også potentiale til både at skabe stærke grønne og miljømæssige effekter, og de bidrager også til reduktion af trængsel.

DonkeyRepublic er et tredje eksempel på en virksomhed, der med lettilgængelige delecykler vil få byer og mennesker i hele Europa til at tage del i det fælles arbejde mod en bæredygtig mobilitet.

Når vi skal i mål med omstillingen af transportsektoren, spiller teknologiske løsninger også en afgørende rolle. De kan sætte både strøm og fart på den bæredygtige udvikling. Her har aalborgensiske Blue World Technologies skabt en kollega til elbilen – en e-methanol-brændselsmotor. Her er de grønne effekter til at tage og føle på.

Den grønne transport har i høj grad haft momentum de seneste år, og lad os alle sammen arbejde for, at det også bliver tilfældet i 2022. Med et stærkt samarbejde med nye virksomheder og offentlige og private finansieringspartnere kan vi gøre visionen om grøn transport til virkelighed. Og det til gavn for vækst, eksport og arbejdspladser i hele Danmark

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Zöllner

Direktør, SMV, Danmarks Eksport- og Investeringsfond
cand.merc. (CBS 1991)