Busvognmænd: Branchen lider under social dumping

DEBAT: Den danske busbranche er hårdt presset af social dumping. Der er brug for ny lovgivning på området, hvis vi skal sikre danske job i turistbusserne i fremtiden, skriver Michael Nielsen, direktør i Danske Busvognmænd.

Af Michael Nielsen
Administrerende direktør, Danske Busvognmænd

Vi har den seneste tid fulgt med i mediernes dækning af arbejdsforholdene i visse dele af vejgodstransportbranchen. Der skal herfra ikke herske nogen tvivl om, at vi mener, at det er helt uanstændigt at behandle medarbejdere på den fremstillede måde.

I busbranchen har vi de seneste år desværre set alt for mange eksempler på, at busvirksomheder fra østeuropæiske EU-lande har deres busser og chauffører kørende fast i Danmark i sommerhalvåret. De udenlandske busvirksomheder står efter aftale med nogle få incomingbureauer for mere og mere af kørslen med de udenlandske turister, der typisk ankommer med fly eller krydstogtskib.

Incomingbureauerne hyrer de udenlandske busvirksomheder til priser, der ligger 40-50 procent under, hvad det koster at benytte en dansk busvognmand. De lavere priser er mulige, fordi der snydes med momsen og betales lønninger alt efter, hvor chaufførerne kommer fra (Litauen, Rumænien, Kina...) - altså på et meget lavere niveau end i Danmark.

Danske chauffører er pressede
Ikke at betale dansk moms er et brud på gældende lovgivning og er derfor muligt at følge op på ved øgede kontroller af de udenlandske busser, hvilket vi desværre ikke ser ske. Men at betale en chauffør lønninger på østeuropæisk niveau og lade chaufføren leve i månedsvis i en bus, samtidig med at man presser de danske vognmænd og chauffører og dermed de danske løn- og arbejdsvilkår ud af markedet, er, som reglerne er i dag, utroligt nok fuldt lovligt!

I den danske lovgivning er der ingen krav om, at udenlandske busvirksomheder skal aflønne deres chauffører efter gældende danske overenskomster – medmindre chaufføren kører i Danmark i mere end de cirka to til tre måneder, som myndighederne har defineret som værende acceptable. I praksis betyder det, at den udenlandske chauffør kan køre en tur til Malmø hver anden eller tredje måned og så starte den midlertidige periode forfra, så den sociale dumping kan fortsætte.

Beslutninger i Bruxelles
I EU arbejdes der lige nu på en ændret lovgivning for transportbranchen, som muligvis kan komme social dumping til livs, hvis beslutningstagerne ellers kan blive enige.

I skrivende stund er der endnu ikke vedtaget noget i Bruxelles, og sandsynligheden for at få en hurtig løsning derfra er absolut minimal. I stedet vil der højst sandsynligt gå mindst tre til fire år, før en ny EU-lovgivning træder i kraft her i Danmark.

Imens vokser det meget nærværende problem med social dumping på busområdet både i Danmark og rundt omkring i resten af Vesteuropa. Vi ved, at flere andre europæiske lande føler sig så pressede, at de har indført regler om, at udenlandske virksomheder og chauffører fra dag 1 skal opfylde de lønkrav, der gælder i det pågældende land.

Vi har brug for en ny buslov
I Danske Busvognmænd ser vi med stor alvor på de her forhold og har presset på for at få flere kontroller i Danmark samt få en hurtig løsning i EU-systemet - også på busområdet - men desværre uden stort held for nuværende. Vi ønsker hurtigst muligt at komme den stigende sociale dumping til livs, og vi forventer, at vores medlemmer skal kunne konkurrere på fair og lige vilkår.

Vi har derfor udarbejdet et forslag til de danske politikere om, hvordan vi får dæmmet op for social dumping og unfair konkurrence i busbranchen. Vi foreslår en ændring af busloven, således at udenlandske busvirksomheder er forpligtet til at følge de løn- og arbejdsvilkår, som er beskrevet i de mest repræsentative danske overenskomster allerede fra dag 1.

På denne måde kan vi komme den sociale dumping til livs med det samme og sikre, at der også er danske turistbusjobs i fremtiden. Jo før vi får sådan en lovændring igennem - koblet med en effektiv kontrol - jo bedre!

Forrige artikel Gronenberg: Udstationering af chauffører kan svække Danmarks konkurrenceevne Gronenberg: Udstationering af chauffører kan svække Danmarks konkurrenceevne Næste artikel Klimarådet: Teslaer og hybrider vinder mest på regeringens klimaplan Klimarådet: Teslaer og hybrider vinder mest på regeringens klimaplan
  • Anmeld

    Ashwin · kr

    windows

    I found this web page so important for the information of how to install share it app in to my widows 10 OS desktop and use that for https://windowsclassroom.com/download/shareit-for-pc transfering important document/file from one to another computer.

  • Anmeld

    StevenAustwick · RE:

    RE:

    There is no prerequisite for remote transport organizations to pay their drivers according to current - except if the driver drives in Denmark for more than a few months, which the experts have characterized as being adequate. http://www.speedycoursework.co.uk/

  • Anmeld

    Claraalbert · Same, and I believe

    Same, and I believe

    Same, and I believe that is valid for a great many people in natural science. At any rate, here, the vast majority who don't care for natural the most will rather as of now abhor it or quit two weeks into first semester union.
    https://www.assignmentcamp.co.uk/

  • Anmeld

    Shahid Ali

    Buses

    I just want to say everyone should care to own self and do not wrong or risky driving. Sometimes someplace is very dangerous for us and also the road is very slippery so everyone must think about it.
    Regards:
    Marketing Manager at https://www.assignmenthelp.ae/

  • Anmeld

    Myra Brunson · Social

    Social

    There are a lot of videos that are uploaded on the social platform related to bus drivers bad behaviors and over speeding. But all drivers are not the same, due to some bad drivers we can't blame all drivers for bad manners.
    Creative Content Manager at https://www.4dollaressay.com/

Regeringen opgiver ny havnelov inden valg

Regeringen opgiver ny havnelov inden valg

LUKKETID: Der kommer ikke nogen ny havnelov inden valget, men regeringen forsøger ifølge transportminister Ole Birk Olesen fortsat at få en politisk aftale på plads. Også det bliver svært, vurderer ordfører.