Debat

Aktører: Unikt tilbud til bilister med handicap er truet

Handicapbilistcentret er lukningstruet. Uden det frygter vi, at færre med handicap fremover vil få mulighed for at få et kørekort, og at flere risikerer at stå med store udgifter til specialindrettede biler, som de efterfølgende ikke kan anvende, skriver Thorkild Olesen og Janus Tarp.

Den specialiserede
kompetence i forhold til bilister med komplekse handicap risikerer at forsvinde helt, skriver Thorkild Olesen og Janus Tarp.
Den specialiserede kompetence i forhold til bilister med komplekse handicap risikerer at forsvinde helt, skriver Thorkild Olesen og Janus Tarp.Foto: Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix
Thorkild Olesen
Janus Tarp
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

For mange mennesker med handicap er det at kunne køre bil en forudsætning for både uddannelse, job og deltagelse i det sociale fællesskab. Med en handicapbil kan man trods et handicap leve frit og mere uafhængigt af andres hjælp.

Ofte er det imidlertid en svær og kompleks opgave for kommunerne at vurdere, om borgerne skal have tilkendt en handicapbil og i givet fald, hvilken form for indretning der er brug for.

Hvis kommunerne har været i tvivl, har de kunnet købe uvildig rådgivning hos HandicapBilistCentret, men denne mulighed forsvinder måske snart.

Med en handicapbil kan man trods et handicap leve frit og mere uafhængigt af andres hjælp

Thorkild Olesen og Janus Tarp

UlykkesPatientForeningen, der driver HandicapBilistCentret, har af økonomiske årsager været nødsaget til at lukke afdelingen i Aarhus, og afdelingen i Rødovre kan desværre også risikere en lukning. Foreningen har gennem flere år dækket et underskud i centret, og det er ikke længere muligt.

Lukningen af afdelingen i Aarhus betyder i første omgang, at de jyske og fynske kommuner, som hidtil har brugt HandicapBilistCentret til både rådgivning og sagsbehandling af de mest komplicerede handicapsager, ikke længere vil have samme adgang til uvildig rådgivning. De vil heller ikke kunne låne specialindrettede skolevogne til test af borgerne.

70 års erfaring vil forsvinde
Situationen forværres af, at også den resterende del af HandicapBilistCentret i Rødovre er truet af lukning. Derfor risikere den specialiserede kompetence i forhold til bilister med komplekse handicap at forsvinde helt.

Med en fuldstændig lukning af HandicapBilistCentret vil 70 års erfaring, særudstyr til forskellige målinger og test samt særligt indrettede skolebiler forsvinde. Og det er udstyr, biler og viden, der ikke findes samlet andre steder i landet.

Udover at kunne hjælpe kommunerne, så har HandicapBilistCentret også tilbudt køreskole i særligt indrettede handicapbiler, som har kunnet tilpasses en lang række forskellige typer af handicap. Dette tilbud er nu også forsvundet vest for Storebælt.

Hvis HandicapBilistCentret lukker, vil konsekvenserne blandt andet være, at det bliver sværere at få et kørekort for personer med handicap. Derudover kan kommunerne ikke længere få uvildig rådgivning, når de skal vælge indretning af handicapbil, og kommunerne risikerer også betydelige fejlinvesteringer.

Uden HandicapBilistCentret frygter vi, at færre med handicap fremover vil få mulighed for at få et kørekort, og at flere risikerer at stå med store udgifter til specialindrettede biler, som de efterfølgende ikke kan anvende.

Vi oplever, at HandicapBilistCentret løser en samfundsopgave og leverer en ydelse, som ikke kan undværes. Derfor håber vi, at medlemmerne af Folketinget vil hjælpe med at sikre en varig økonomisk støtte til centeret.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thorkild Olesen

Formand, Danske Handicaporganisationer, næstformand, Det Centrale Handicapråd
cand.mag. i historie og religionsvidenskab (Aarhus Uni. 2005)

Janus Tarp

Formand, PolioForeningen og UlykkesPatientForeningen, chefjurist i Slagelse Kommune
cand.jur. (Københavns Uni. 1996)

0:000:00