Danske Havne: Danske Havnevirksomheder galt i byen

NYHED: Danske Havnevirksomheder kritiserer lokalpolitikerne for at skade infrastrukturen i de danske havne. Skudt ved siden af, lyder det fra Danske Havne.

Formanden for Danske Havnevirksomheder blander sin egen problemstilling sammen med situationen generelt i havnene. Lige netop i den havn, hvor Klaus G. Andersen har sin virksomhed, der vipper kommunalbestyrelsens flertal til fordel for en grund, som man ikke vil lave til havnedrift. Det er skudt forbi at gøre en lokal problemstilling landsdækkende, for er der noget, aktieselskaberne og selstyrehavnene gør landet over, så er det at investere i nye havneanlæg.

Tom Elmer Christensen
Sekretariatschef i brancheforeningen Danske Havne

Formanden for brancheforeningen Danske Havnevirksomheder Klaus G. Andersen kritiserer kommunerne for at tænke for meget på lystbåde og luksuslejligheder og for lidt på havnevirksomhed og infrastruktur.

Større godsmængder stiller større krav til havnene, men de kan ikke opfyldes, hvis havnevirksomhed nedprioriteres i forhold til bolig- og byområder:

"Det bør ikke være muligt for en kommune egenhændigt at beslutte, om en havn eller et havneafsnit skal udvikles eller afvikles, som det er tilfældet i dag," siger Klaus G. Andersen til Handel, Transport og Service.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00