Danske luftveje blandt de mest privatiserede i Europa

EJERSKAB: Det store private engagement i Københavns Lufthavn gør Danmark til en af Europas mest liberale lufthavnsnationer. Nu vil regeringen stramme grebet om investorernes guldrandede forretning.

Københavns Lufthavn har de seneste år generelt miliardoverskud til fordel for sine investorer. Herunder også den danske stat.
Københavns Lufthavn har de seneste år generelt miliardoverskud til fordel for sine investorer. Herunder også den danske stat.Foto: Polfoto
Kim Rosenkilde

Jeg synes ikke, at det var en særligt velbegavet beslutning, at man i sin tid solgte en så stor andel til en kapitalfond.

Villum Christensen (LA)
Transportordfører
Fakta

Privatisering af Københavns Lufthavne

  • Ved Lov om Københavns Lufthavne blev Københavns Lufthavnsvæsen 19. september 1990 omdannet til Københavns Lufthavne A/S med staten som eneaktionær.
  • I 1994 besluttede man at nedbringe statens ejerandel til 75 procent samt at søge selskabets aktier optaget til notering på Københavns Fondsbørs.
  • I 1996 solgte staten yderligere 24 procent af sine aktier og nedbragte derved sin ejerandel til 51 procent.
  • Det seneste salg af statslige aktier skete i 2000, hvor den danske stat solgte 17 procent af aktierne.
  • Den danske stats andel af aktiekapitalen er i perioden 2000 til 2006 gradvist øget til 39,2 procent som følge af CPH’s opkøb af egne aktier. Den danske stat ejer fortsat 39,2 procent af aktierne.

Kilde: Københavns Lufthavn

Københavns lufthavn er altdominerende for trafikken i det danske luftrum og det nærmeste internationale opland. Selvsamme lufthavn domineres af investorer med rødder så langt væk som Australien og Canada.

Ifølge en opgørelse fra lufthavnenes internationale interesseorganisation, ACI, er Danmark blandt de lande i Europa med størst privat ejerskab af luftfartens infrastruktur.

Det står i stærk kontrast til særligt de omkringliggende landes ejerskabsstruktur, hvor offentligt ejerskab fylder langt mere.

Dokumentation

Stor forskel på ejerskab i Europa

Organiseringen af ejerskabet af lufthavne i Europa spænder fra 100 procent offentligt ejede lufthavne og til 100 procent privatejede lufthavne. Mens staten i Københavns Lufthavn er mindretalsaktionær, er de regionale lufthavne i Danmark ejet af primært kommuner, omend Bornholms Lufthavn er ejet af staten.

I Norden er lufthavnene i Sverige, Norge og Finland fortsat ejet af staterne, og de er organiseret i lufthavnsgrupperne Swedavia, Avinor og Finavia. Dette omfatter ligeledes de store lufthavne i Stockholm, Oslo og Helsinki, hvis aktiviteter bruges til at understøtte de regionale lufthavne.

I de øvrige dele af Europa er helt eller delvist privat ejerskab af lufthavnene mere udbredt. Omkring 40 procent af de europæiske lufthavne har en vis andel af privat ejerskab.

Af de omkringliggende knudepunktslufthavne er London Heathrow 100 procent privat ejet, mens Frankfurt, München, Amsterdam og Paris-Charles de Gaulle fortsat har en privat ejerandel under 50 procent.

Kilde: Luftfartsstrategi Danmark


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00