Debat

Danske Maritime: Det blå Danmark kræver innovation

DEBAT: Danmark skal investere i og skabe innovation på den maritime bane, hvis vi vil fastholde vores position som en stor maritim nation. Det kræver uddannelse og ambitioner, skriver Jenny N. Braat, administrerende direktør i Danske Maritime.

Foto: Colourbox
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jenny N. Braat
Administrerende direktør, Danske Maritime

Lille Danmarks position som en stor maritim nation bliver ekstra udfordret i disse år. Søfarten og den maritime industri, som omfatter udstyr, service og værfter, henter mange milliarder hjem i eksport - forholdsvis flere penge end i andre lande. Den danske maritime industri står for 7,4 procent af Europas maritime industri, og vi er på verdens top ti over de største shippingnationer.

Vi bygger ikke længere de største oceangående fragtskibe her i landet, selv om vi bygger pænt store specialfartøjer. Men 70 procent af et skibs værdi er udstyr, og her har danske virksomheder formået at fastholde en position som storleverandører ude i verden. Cirka 40.000 personer, eller omkring 40 procent af alle beskæftigede i det Blå Danmark, er direkte eller indirekte på lønningslisten i virksomheder, som udvikler og sælger maritim teknologi. 

Uddannelse er vigtigt for et maritimt Danmark
Den maritime industri har tradition for at være innovativ og dygtig. Men der skal fra alle sider arbejdes stædigt på at blive i førersædet. Det gælder fra politisk hold med rammevilkår, det gælder virksomhederne selv, og det gælder de institutioner, der omgærder vores samfund, for eksempel uddannelsessystemet. 

Fakta
Deltag i debatten!

Jeg bliver en smule nervøs, når jeg tænker på de strukturelle bevægelser, der er i gang ude i verden i disse år. Jeg spørger mig selv, om vi agerer klogt nok politisk, og om vi i industrien og i forskningsinstitutionerne er dygtige nok til at udpege de rette tekniske satsningsområder, og om vi er tilpas mange også fremover til at løfte det enorme vækstpotentiale i den havbaserede økonomi.

I 2016 fuldførte 6.980 danskere en mellemlang eller lang videregående uddannelse inden for de tekniske fag. Til sammenligning blev der i 2011 uddannet 2,2 millioner ingeniører i Kina, og det antal er næppe dalet siden.

Måske burde vi i Danmark være lidt mere pragmatiske eller ’kloge’ i vores tilgang til troen på det fuldkomne marked?


Jenny N. Braat
Adm. Direktør, Danske Maritime

Maritim teknologi skaber vækst
Ifølge Oecd vil maritim teknologi være en vækstdriver for den blå økonomi. Som rapporten ”Ocean Economy in 2030” beskriver, ernærede 31 millioner personer sig i 2010 ved den havbaserede ’blå’ økonomi. Det tal vil stige til 40 millioner fuldtidsbeskæftigede i 2030.

Økonomisk står væksten til at blive endnu mere markant. Alene bidraget til den globale værditilvækst vil frem til 2030 blive fordoblet i forhold til 2010 og udgøre tre milliarder dollars. 

Et af fremtidens områder inden for det maritime område er autonome oceangående skibe. Cirka 90 procent af alle vores varer transporteres på skibe, og vi kan i Danmark producere alle dele til et skib.

Teknologien for ubemandede skibe findes, men reglerne er ikke klar, endnu. Autonome skibe og alt, det medfører af systemer, er et eksempel på teknologi, som vil give den maritime industri yderligere et løft. Men er vi kloge nok, og er vi nok kloge?

Kina overhaler os
Det vil være naivt at tro, at 2,2 millioner kinesiske ingeniører ikke kan måle sig med små 7.000 danske ingeniører. Ikke mindst når man ser på de ambitioner og politiske tiltag, der ses i Kina.

Kina har valgt ti indsatsområder, herunder avanceret maritim teknologi, og målet er at bygge industrien op internt. I Sydkorea yder man massiv statsstøtte til erhvervet, og i USA og Canada har man krav om, at skibe og udstyr skal produceres nationalt. Så tæt på i Norge er der omfattende initiativer for at sikre væksten i maritim teknologi.

I Danmark har vi den ellers sunde holdning, at vi er en del af et globalt samfund, og vi skal have åbne handelsgrænser. Virksomhederne kæmper desværre ikke kun mod andre virksomheder, også mod andre staters protektionistiske tiltag. 

Måske burde vi i Danmark være lidt mere pragmatiske eller ’kloge’ i vores tilgang til troen på det fuldkomne marked?

Ellers bliver vi kørt over ende. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jenny N. Braat

Adm. direktør, Danske Maritime, næstformand, Den Danske Maritime Fond
cand.merc.

0:000:00