Debat

Vognmænd kritiserer SLD-udmelding: Firdobling af P-bøder er nødvendig

REPLIK: SLD tordnede i sidste uge mod regeringens lovforslag om firdobling af afgifter for ulovlig parkering. Men lovforslaget er nødvendigt af tre gode grunde, skriver administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd, Erik Østergaard.

Kendsgerninger fordrejes, når busser og varebiler fremstilles som uskyldige ofre i debatten om forhøjede afgifter på p-bøder til lastbiler på rastepladser, mener administrerende direktør i DTL, Erik Østergaard.
Kendsgerninger fordrejes, når busser og varebiler fremstilles som uskyldige ofre i debatten om forhøjede afgifter på p-bøder til lastbiler på rastepladser, mener administrerende direktør i DTL, Erik Østergaard.Foto: Presse
Christoffer Miguel Frendesen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Østergaard
Administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd

Man fornemmer hensigten og forstemmes, når Gronenberg forsøger at få det til at se ud, som om busser og varebiler bliver uskyldige ofre i en kamp, der har stået på godstransporterhvervets slagmark. For det er en grov fordrejning af kendsgerningerne.

Erik Østergaard
Administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd

Jesper Gronenberg, SLD, er slet ikke begejstret for regeringens forsøg på at skærpe kursen over for ulovlig parkering. Det er jo fair nok.

Men selv om man måske ikke er enig i regeringens planer om en firdobling af afgifterne for ulovlig parkering for lastbiler, busser og varebiler, så kunne man godt vælge at være ærlig omkring årsagerne til de planlagte politiske tiltag – eller måske ovenikøbet anerkende, at årsagerne skam er reelle nok.

Skattebetalende chauffører forhindres i lovpligtige hvil
For det første: 25-timers parkeringsrestriktionen på rastepladser langs motorvejsnettet har til hensigt at sikre bedre flow og skabe mere plads, så erhvervschauffører kan få bedre mulighed for at afvikle deres lovpligtige hvil.

Fakta
Deltag i debatten! 
Skriv til os på [email protected]

Det kan de ofte ikke i dag, fordi chauffører fra lavtlønslande langtidsparkerer og dermed spærrer pladserne.

Behov for mere kontrol med udenlandske chauffører
For det andet: Det er Gronenbergs påstand, at udenlandske chauffører også betaler for at køre på de danske veje. Det gør de i nogen grad. Blandt andet fordi DTL-Danske Vognmænd har kæmpet for bedre kontrol og højere bøder.

Det er nok lykkedes at få de fleste til at betale – men det er bestemt ikke kommet af sig selv. DTL har således efterlyst, at politiet tager nummerpladescanning i anvendelse til kontrol af betalt vejbenyttelsesafgift, og det ser vi som en naturligt og vigtigt næste skridt.

Selv store problemer med køre-hviletid, systematisk cabotagekørsel, overnatning i lastbilen i forbindelse med 45-timershvilet, magneter på fartskriveren og så videre, kontrolleres alt for lidt og for sjældent – trods ”gevinst” nærmest hver gang, det sker.

I den sammenhæng drukner spørgsmålet om vejbenyttelsesafgift fuldstændig.

Danmark skal ikke påtage sig regning for lavtlønschaufførers overnatning
For det tredje: Gronenberg mener, at Danmark har en forpligtelse til at sikre overnatningsmuligheder og parkering til udenlandske lavtlønschauffører.

Jeg må minde om, at i en række lande betaler man for at holde ind, at opgaven – som også ministeren påpeger – sagtens kunne være en forretningsmodel for private aktører.

Og at der ærlig talt ville stå idiot på ryggen af politikerne, hvis de først lader transportkøberne undergrave det danske arbejdsmarked med brugen af lavtlønschauffører – for dernæst at påtage sig regningen for de samme lavtlønschaufførers overnatning. Dén går ikke!

Transportkøberne må til lommerne – og enten betale udenlandske chauffører en ordentlig løn og ordentlige arbejdsforhold – eller selv sikre dem hvile og overnatning på nogle måder, der ikke forhindrer danske chauffører og skatteydere i at afvikle deres lovpligtige hvil.

Udenlandsk arbejdskraft presser også danske buschauffører
Man fornemmer hensigten og forstemmes, når Gronenberg forsøger at få det til at se ud, som om busser og varebiler bliver uskyldige ofre i en kamp, der har stået på godstransporterhvervets slagmark.

For det er en grov fordrejning af kendsgerningerne.

Som enhver, der følger debatten, ved, så er busområdet særdeles hårdt presset af østchauffører, der udfører permanent og vedholdende bus-cabotagekørsel og dermed social dumping på bekostning af skattebetalende danske chauffører og vognmænd.

Og varebiler, der per definition højst vejer 3.500 kg, er ikke omfattet af forhøjelsen.

Det eneste, jeg sådan set er enig med Gronenberg i, er, udfordringerne ved korttidsparkering i forbindelse med levering af varer og andet i byerne. Her er en helt særlig udfordring, fordi pladsen i de store byer ofte ikke giver mulighed for korrekt parkering.

Men her må det være en konkret dialog med kommunerne, butikkerne og transportbranchen, som må finde brugbare løsninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00