Danskerne skal tvinges ind i busser og tog

Hvis man vil have flere over i den kollektive trafik, så er der ingen vej udenom højere afgifter til bilisterne, mener Det Økonomiske Råd.

Når man udbygger det almindelige vejnet, så gør man det mere attraktivt at køre bil. Det er ikke nødvendigvis dårligt, men man skal være opmærksom på, at det er et omvendt konkurrenceparameter til kollektive transport.

Peder Andersen
Sekretariatschef i Det Økonomiske Råd
I forårets vismandsrapport fra Det Økonomiske Råd er en af de centrale anbefalinger, at adfærdsregulering er et uundgåeligt instrument, hvis den kollektive trafik skal styrkes. Den anbefaling blev igen understreget på sidste uges TØF-konference om kollektiv trafik.

Sekretariatschef i Det Økonomiske Råd Peder Andersen forklarer her, hvilke instrumenter de anbefaler til regulering af den voksende bilisme, og hvordan man får flere til at benytte sig af den kollektive transport.

Kan man få flere til at bruge den kollektive trafik? 

Per kørt personkilometer er det kun 12-14 procent, der er kollektiv transport. Hvis det tal skal være højere, så er det ikke muligt med den nuværende struktur. Selvom kapacitet bliver forbedret, så skal der markante prisændringer til, før folk skifter til kollektiv transport. 

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00