De grønne ser rødt over gulplade-aftale
Anders Jerking
RedaktionschefAnne Bjerregaard
De grønne organisationer raser, mens ejerne af gamle gulpladebiler kan ånde lettet op. En række afgiftsforhøjelser på gulpladebiler, der ellers var blevet aftalt i regeringens skatteaftale med Dansk Folkeparti, er efter pres fra Liberal Alliance taget af bordet. (se uddrag af aftalen nedenfor).Det er et tilbageskridt, der betyder, at udskiftningen af de gamle varevogne vil gå langsommere, og tilskyndelsen til at købe nye og mere miljøvenlige vil være mindre. Det er meget ærgerligt.
Martin Lidegaard
Formand, Concito
Afgiftsforhøjelserne skulle have sikret, at gamle varebiler på gule plader hurtigt blev skiftet ud med nyere varebiler til gavn for luftkvaliteten og CO2-regnskabet. Eller som en embedsmand fra Skatteministeriet for en uge siden forklarede aftalen i Jyllands-Posten:
"Aftalen specificerer, at vi rent miljømæssigt ikke kan leve med, at man har kunnet hente en kæmpe økonomisk fordel i at holde liv i gamle biler fra før 1998."
Nu er afgiftsforhøjelserne taget af bordet, og det ærgrer de grønne organisationer.
UDDRAG AF AFTALE MELLEM REGERINGEN, DF OG LA:
Annulering af afgiftsforhøjelser vedrørende eksisterende gulpladebiler
Parterne er enige om, at afgiftsforhøjelserne vedrørende eksisterende gulpladebiler, som indgår i aftalen om Forårspakke 2.0, alligevel ikke gennemføres. Det indebærer:
- At forhøjelsen af vægtafgiften og udligningsafgiften vedr. den eksisterende bestand af varebiler ikke gennemføres
- At der ikke indføres privatanvendelsestillæg for varebiler solgt før 3. juni 1998
- At der ikke indføres tillæg for manglende partikelfilter på dieseldrevne varebiler
Det vil betyde, at ejere af ældre varebiler ikke beskattes yderligere for allerede foretagne dispositioner. Omvendt vil ændringen mindske tilskyndelsen til at udskifte de ældre varebiler.
De aftalte omlægninger og forhøjelser af beskatningen af nye varebiler gennemføres som aftalt. Disse afgiftsforhøjelser vil give et incitament til at vælge mere brændstoføkonomiske varebiler samt varebiler med partikelfilter. Lovforslag vedrørende nye varebiler fremsættes snarest muligt med henblik på ikrafttræden fra den 18. marts 2009.
Samlet set vil ændringen indebære et mindreprovenu på 150-200 mio. kr. i varig virkning i forhold til aftalen om Forårspakke 2.0. Det umiddelbare provenutab udgør ca. 1,4 mia. kr.