Radikale: Det skal være dyrere at rejse med den største klimasynder

DEBAT: Den grønne omstilling kræver handling nu, men desværre er Danmark ved at halte bagud i forhold til vores nabolande. Lad os nu indføre en flyafgift og gøre den største CO2-udleder grøn, skriver Andreas Steenberg (R).

Af Andreas Steenberg (R)
Transportordfører

Fly er et helt fantastisk transportmiddel, der forbinder familier, forretninger og ferier hele verden over. Desværre er fly også en stor, sort plet i klimaregnskabet. Den massive udledning af CO2 gør flyene til det største klimaproblembarn inden for transporten.

Og der er intet, der tyder på, at færre kommer til at flyve i årene fremover. Tværtimod. Stadig flere mennesker flyver, og flyrejserne bliver længere. Det betyder, at vi i disse år ser, at Europas samlede CO2-udledning fra flyrejser stadig stiger. Vi har derfor rigtig travlt, hvis vi skal nå at vende denne udvikling.

For vi kan og skal ikke afkoble os fra omverdenen – og fly er som transportmiddel kommet for at blive. Men vi skal gøre det dyrere at tage de CO2-tunge rejser. Det kan derfor ikke gå hurtigt nok med at få indført en flyafgift. Jeg mener faktisk, at det kun er retfærdigt, at man betaler for sin egen forurening.

Vigtigste værktøj  
Den grønne omstilling er ikke gratis. Men vi har simpelthen ikke råd til at holde igen med de grønne initiativer.

Med flyafgiften kan vi netop investere i den grønne omstilling. En flyafgift vil give penge lige ned i statskassen, som vi kan bruge på at plante mere skov, der binder CO2, og udvikle flysektoren, så flyene fremover flyver på grøn energi.

Argumenterne fra venstrefløjen har lydt på, at en flyafgift vil ramme socialt skævt. Men det er helt forkert. Flyafgiften er tværtimod en af de mest socialt retfærdige afgifter, da den rammer de rigeste – som netop er dem, der rejser allermest.

Klimarådets tal viser det tydeligt: En arbejdsløs bruger cirka 400 kroner om året på flyrejser, en pensionist bruger cirka 800 kroner, mens en lønmodtager på højeste niveau bruger cirka 3.000 kroner.

Og et flertal af danskerne har allerede meldt ud, at de gerne vil betale mere for de klimatunge flyrejser – så hvad venter vi dog på? 

Brede løsninger
Flyafgiften er selvfølgelig slet ikke den eneste vej til en grøn transportsektor. Vi skal investere meget mere i grønne biler, bedre veje og kollektiv transport. Og vi skal gøre det nemmere og billigere for danskerne at vælge den grønne transport.

Alt det ser jeg frem til at forhandle med Socialdemokratiet, når det nye transportforlig skal forhandles. Her er det helt essentielle for os, at vi får lavet en grøn transportaftale, som lever op til målet om 70 procent CO2-reduktion i 2030.

Den ambitiøse målsætning kræver, at vi kommer i gang med de konkrete klimaløsninger nu. Så skal vi ikke bare starte med at følge vores nabolande Sverige, Norge og Tyskland og få indført en flyafgift? Grøn betyder nu!

Forrige artikel Movia: Der er behov for at knække den negative kurve for privatbilisme Movia: Der er behov for at knække den negative kurve for privatbilisme Næste artikel ITD: En fossilfri transportsektor kræver opbygning af en helt ny infrastruktur ITD: En fossilfri transportsektor kræver opbygning af en helt ny infrastruktur