Debat

Delebilforening: Politikerne forærer det offentlige rum til bilerne

DEBAT: Bedre brug af delebiler kan både give mindre bilkørsel, færre parkerede biler i storbyerne og flere grønne områder. Kommunerne skal bare komme i gang, skriver Tommy Olsen, formand for Danske by- og delebiler.

Gaderne er fyldt med parkerede biler, og det giver ingen plads til andet liv, skriver Tommy Olsen, formand for Danske by- og delebiler.
Gaderne er fyldt med parkerede biler, og det giver ingen plads til andet liv, skriver Tommy Olsen, formand for Danske by- og delebiler.Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Emil Dyrby
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Tommy Olsen
Formand, Danske by- og delebiler

25 procent af de parkerede biler i København kører kun i weekenden. Alle hverdage står de stille, fordi ejeren ikke bruger bil til arbejde eller til daglige indkøb.

Tommy Olsen
Formand, Danske by- og delebiler

Tænk dig en gade uden masser af parkerede biler, men i stedet grønne områder med små køkkenhaver, miniparker med grill, bænk og havebord, små legepladser og et centralt område med plads til de fælles delebiler samt cykler i alle størrelser.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected].

I gaden er der selvfølgelig masser af liv, fordi den nu kan bruges til meget andet end parkering.

Cykel og delebil dækker det aktuelle transportbehov, og privatejede biler supplerer, for dem der har det behov, men de står yderst i gaden eller i det nærmeste parkeringshus – selvfølgelig mod en månedlig betaling til den pris, det nu koster at optage den fælles plads.

Det vil vi gerne
København og Frederiksberg kommuner har gennemført forsøgsprojektet Ny Mobilitet, som viser, at scenariet faktisk er realistisk, og at beboerne i gaderne godt kan lide løsningerne.

Faktisk efterspurgte 58 procent af bilejerne de grønne byrum, mens tallet for alle beboere var 75 procent.

I byen Ghent i Belgien går man ”all-in” på ideen og tilbyder gader ”pop-up”-haver i to måneder – med rullegræs, grill og fællesborde – så man i praksis kan afprøve, hvad de nye byrum gør ved oplevelsen og brugen af gaden.

Men vi har jo brug for parkeringspladser
Min datter bor på Frederiksberg med bydelens fine små, grønne sideveje med træer og hække.

Desværre er gaderne helt fyldt med parkerede biler, og det giver absolut ikke plads til andet liv, end når man skal til og fra bilen.

Hvis vi skal ændre på det, skal der være færre parkerede biler i byen. Den enkle måde at klare det på, er at bruge bilerne mere, så de kører mere og holder mindre stille.

25 procent af de parkerede biler i København kører kun i weekenden. Alle hverdage står de stille, fordi ejeren ikke bruger bil til arbejde eller til daglige indkøb.

Det er sikkert for besværligt, eller afstandene er korte. Alligevel køber de en bil, fordi den er billig, og fordi parkering, og dermed brug af vores fælles offentlige rum, er næsten gratis for en fastboer.

Del nu bilerne
Hvis nu den, der bruger bilen til arbejde i hverdagene, kunne dele en bil med den, der kun bruger den i weekenden, så ville vi spare en bil.

Det er selvfølgelig ikke altid, at det passer sammen med de to. Men så putter vi bare nogle flere ind i delebil-ordningen. Jo flere, jo større fleksibilitet. Og meget færre parkerede biler.

Delebilerne kan selvfølgelig samtidig bruges af andre, som ikke havde bil før, men den brug opvejes rigeligt af, at de tidligere bilejere faktisk kører bil mindre, når de ikke ejer den, og derfor kun betaler for den, når de bruger den.

Delebilerne betyder således både mindre bilkørsel og frem for alt meget færre parkerede biler.

Et væld af muligheder
Kommunerne kan fremme mulighederne ved at skrive dem ind i lokalplaner og etablere miniparker, bedre plads til cykelparkering, centrale pladser til delebiler med mere i samarbejde med boligområderne.

Kommunerne kan også, som i Belgien, tilbyde boligområderne kortere forsøgsordninger, hvor man laver ”pop-up”-haver med mere og prøver af, hvad effekterne er:

Giver det virkelig et bedre sammenhold i gaden, bedre kendskab til naboerne og tryggere legeforhold for børnene?

Et vigtigt værktøj er dog parkeringsafgiften. Så længe politikerne forærer det offentlige rum næsten gratis væk til bilerne, bliver der ikke mange grønne åndehuller på de fine små veje på Frederiksberg.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Tommy Olsen

Seniorprojektleder, Gate21, leder og udvikler, Energitjenesten Sjælland, bestyrelsesmedlem, Danske Delebiler, fhv. daglig leder, Det Grønne Hus
cand.scient i biolog (SDU 1988)

0:000:00