Debat

Den erhvervsdynamiske effekt ved en motorvej til Nordvestjylland

DEBATPANEL: Anlægning af en ny motorvejsstrækning indeholder mange overvejelser, flere end blot de umiddelbare anlægsudgifter, lyder det fra H.C. Østerby, borgmester i Holstebro Kommune (S) og medlem af KL's Teknik- og Miljøudvalg. Læs hele indlægget her.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af H.C. Østerby
Borgmester, Holstebro Kommune (S) og medlem af KL's Teknik- og Miljøudvalg

Et Danmark i balance har været på den nordvestjyske dagsorden gennem efterhånden mange år - vi vil gerne konkurrere med vores omverden, men vi har den holdning, at det skal ske på lige vilkår. Derfor har vi kæmpet for en motorvej til Holstebro Nord, da dette vil sikre, ikke bare Holstebros erhvervsliv, men hele det nordvestjyske arbejdsmarked acceptable konkurrencevilkår.

Omkring 1. juli offentliggør Vejdirektoratet en VVM+rapport for den ca. 39 km. kommende motorvej mellem Herning og Holstebro Nord. Knap halvdelen af strækningen bliver en udbygning af den eksisterende motortrafikvej, mens resten vil blive ny motorvej. Ved Holstebro vil der blive vist et par alternativer.

De to alternativer
Ved Holstebro vil det ene forslag blive en fremføring af motorvejen til bygrænsen mod syd og en udbygning herfra af den nuværende ringvej til en firesporet ringgade op til bygrænsen mod nord (forslag A+B). Det andet forslag vil være en linjeføring af motorvejen øst om byen til bygrænsen mod nord (forslag E).

Fakta
BLAND DIG!
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Forskellen i kilometer er kun 1 km, men prisen er højere for forslag E, når man ser på de umiddelbare anlægsudgifter - primært pga. broer over tre åer.

Set i et bredere samfundsøkonomisk perspektiv vil der dog blive en væsentlig mindre forskel i prisen mellem en ringvejsløsning (A+B) og E-løsningen.

Et Danmark i balance har været på den nordvestjyske dagsorden gennem efterhånden mange år - vi vil gerne konkurrere med vores omverden, men vi har den holdning, at det skal ske på lige vilkår.

H.C. Østerby
Borgmester, Holstebro Kommune (S) og medlem af KL's Teknik- og Miljøudvalg

Det er, fordi ringvejsløsningen, i takt med den igangværende byudvikling mod øst, vil komme til at ligge midt i byen. Trafikken på ringvejen vil allerede ved åbningen af projektet være over 21.000 biler i døgnet. Det vil give byområderne langs ringvejen støj- og partikelforurening i væsentligt omfang. Det vil give meget stop-and-go-kørsel på grund af 8 kryds, det vil skabe en betydelig barriere for lokaltrafikken, og det vil give en betydelig længere transporttid for ambulancekørsel mellem den nordvestligste del af regionen og det nye sygehus i Gødstrup.

I modsætning hertil vil forslag E give en væsentlig hurtigere og glidende afvikling af trafikken samt aflaste ringvejen og dermed formindske de nævnte miljøgener.

Erhvervsdynamiske effekter
Dertil kommer de erhvervsdynamiske effekter, som er blevet undersøgt af Cowi via statistisk materiale, spørgeskemaer og interviews blandt udvalgte virksomheder i Nordvestjylland.

Virksomhederne mener generelt, at forslag E er miljømæssigt og transportøkonomisk den klart bedste løsning, ikke mindst virksomheder i Struer og Lemvig, der sparer tid gennem Holstebro.

Endelig vil motorvejen ved forslag E give optimale udviklingsmuligheder for det store erhvervsområde i Maabjerg nord for Holstebro, hvor bl.a. verdens hidtil største biogasanlæg tages i brug i dette forår, og hvor der er konkrete planer for Danmarks første bioethanolfabrik.

Som man kan se, er der rigeligt, der taler for at gennemføre det optimale projekt - så det vil vi fortsat kæmpe for i Nordvestjylland.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

H.C. Østerby

Borgmester (S), Holstebro Kommune
pædagog (1980), videreuddannelse (Lærerhøjskolen i Aarhus)

0:000:00