Debat

DF: Sikker transport er vejen til vækst

DEBAT: Sikker transport er en væsentlig betingelse for vækst i Europa. Skal vi have en fælles EU-politik på området, skal den sætte niveauet højt og ikke efter laveste fællesnævner, skriver Jørn Dohrmann (DF).

Sikker transport er en væsentlig betingelse for vækst i Europa, skriver Jørn Dohrmann (DF).
Sikker transport er en væsentlig betingelse for vækst i Europa, skriver Jørn Dohrmann (DF).Foto: Ft.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jørn Dohrmann (DF)
Medlem af Europa-Parlamentet

Et godt, sikkert og veludbygget vejnet er forudsætningen for vækst i Europa. Det samme er en velfungerende jernbane- og lufttrafik.

Nogle gange fortaber man sig i debatter om smart højteknologi og kreative løsninger, men glemmer samtidig, at ”basis” er nødt til at være i orden og fungere. En sådan basis er EU's transportområde.

EU's nye transportkommissær, Violeta Bulc fra Slovenien, lader heldigvis til at have prioriteterne i orden, for hun vil sætte afgørende fokus på sikkerheden på de europæiske veje, hvor 26.000 mennesker årligt dør, og hvor endnu flere kommer til skade. Netop sikkerheden er også en af Dansk Folkepartis højeste prioriteter.

Fakta
Transportdebatten på Altinget : transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget : transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


Transportdebatten vil i den kommende tid sætte fokus på den nyvalgte transportkommissær, Violeta Bulc, og hvilke områder hun skal prioritere i sin nye stilling som kommissær. 

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Udenlandske chauffører er en udfordring
I Danmark er vi nået langt, når det kommer til sikkerheden på vejene, hvilket også kan aflæses i statistikkerne. Enhver trafikdræbt er én for meget, og tallet skal bringes yderligere ned. Men vi må samtidig indse, at de åbne grænser og den manglende kontrol stiller os over for nye udfordringer – her tænker jeg navnlig på de problemer, der opstår, når udenlandske chauffører styrer deres tonstunge lastbiler gennem Danmark.

Vi kender alle eksemplerne på, hvordan de udenlandske chauffører holder fest i Padborg og derefter bevæger sig ud i trafikken på motorvejene. Det er også allerede kommet til uheld i den forbindelse. Men mange uheld skyldes ikke alene spirituskørsel, men også forkert læssede lastbiler og manglende sikkerhed ved køretøjerne.

De åbne grænser og den manglende kontrol stiller os over for nye udfordringer – her tænker jeg navnlig på de problemer, der opstår, når udenlandske chauffører styrer deres tonstunge lastbiler gennem Danmark.

Jørn Dohrmann (DF)
MEP

En fælles EU-politik må aldrig tvinge medlemslande til at acceptere et lavere niveau for sikkerhed, end de ellers ville have haft. Det må være medlemslandets fremmeste opgave at beskytte egne borgere mod de farer, som eksisterer på vejene. Det er f.eks. grunden til, at Dansk Folkeparti ønsker alkolåse monteret i alle lastbiler, som kører på de danske veje. Lastbiler uden alkolåse skal dermed ikke have adgang til det danske vejnet.

I øjeblikket overvejer Norge, at alle udenlandske lastbilchauffører, som benytter de norske veje, skal have gennemført et norsk godkendt glatførekursus, fordi alt for mange udenlandske chauffører forulykker på de norske veje, hvorved der opstår livsfarlige situationer for andre trafikanter. Jeg synes kun, at det er ret og rimeligt, at nordmændene på denne måde forsøger at gardere sig mod uheld.

Niveauet skal sættes højt
Kunstgrebet bliver at tænke alle disse tiltag ind i en EU-sammenhæng, hvor sikkerhedsbestemmelser ikke nødvendigvis bliver opfattet som særlige beskyttelsesforanstaltninger, som har til hensigt at diskriminere andre, og her må hvert enkelt tiltag naturligvis vurderes. Men obligatoriske alkolåse og glatførekurser burde ikke være umulige at tænke ind i en fælles EU-transportpolitik. Det handler udelukkende om at have det rigtige ambitionsniveau.

Jeg opfatter vores eget ønske om alkolåse og det norske ønske om glatførekursus som nødvendige korrektiver til en fælles EU-politik på området. Vi skal sætte niveauet højt – aldrig efter laveste fællesnævner. Uheld koster dyrt. Uheld og usikkerhed er væksthæmmende og kontraproduktivt. Dermed er også sikkerheden på vejene en væsentlig betingelse for vækst i EU.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jørn Dohrmann

fhv. MEP (DF), fhv. MF
automatikmekaniker (1988)

0:000:00