Debat

DF's transportordfører: Den kollektive transport i landdistrikterne skal ikke indrettes som i de store byer

Busruter i landdistrikterne skal ikke lukkes, de skal tværtimod fastholdes. Men vi må også erkende, at der er nogen områder i landet, hvor busruterne skal suppleres med en mere fleksibel form for kollektiv trafik som for eksempel flexture, skriver Nick Zimmermann (DF).

Busserne går simpelthen ikke lige så tit på landet, som de gør i de store byer. Og det bliver nok heller ikke anderledes, for hvilke skatteydere vil betale for at store dieselbusser kører rundt uden passagerer, skriver Nick Zimmermann (DF). 
Busserne går simpelthen ikke lige så tit på landet, som de gør i de store byer. Og det bliver nok heller ikke anderledes, for hvilke skatteydere vil betale for at store dieselbusser kører rundt uden passagerer, skriver Nick Zimmermann (DF). Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Nick Zimmermann
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De af os, der bor på landet, kender det alle sammen: Udfordringen med den kollektive transport. Busserne går simpelthen ikke lige så tit på landet, som de gør i de store byer.

Og det bliver nok heller ikke anderledes, for hvilke skatteydere vil betale for at store dieselbusser kører rundt uden passagerer. Det er dyrt både for kommunerne og for miljøet.

Temadebat

Hvad skal der til for at løse den kollektive trafiks krise i landdistrikterne?

Det er hovedspørgsmålet i en ny temadebat på Altinget By og Bolig. I de kommende uger har vi inviteret forskellige aktører til at debattere, hvordan man bedst løser krisen for den kollektive transport i landdistrikterne. For hvad er nogle af de største udfordringer, den kollektive transport står overfor her? Hvad er alternativet til nedlæggelse af busruter? Og er det overhovedet et problem, at ruterne nedlægges i tyndtbefolkede området?

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner. Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler. Har du et vigtigt input til debatten og vil deltage? Kontakt Altingets debatredaktion på [email protected]
 

Men det betyder ikke, at vi bare skal blæse på den kollektive transport i vores landdistrikter. Den skal bare indrettes på en anden måde end i de store byer.

I en række kommuner har man et tilbud om såkaldt flexture. Det indebærer, at hvis man har et kørselsbehov, så kan man ringe til flextrafik og bede om at blive kørt fra punkt A til punkt B.

Selvfølgelig skal man som med en bus også forvente, at der kan være andre passagerer med på turen. Men for rigtig mange vil tilbuddet om flextur faktisk være mere attraktivt end et tilbud om at køre i en bus, der måske også kører en omvej og måske kun kører et par gange om dagen.

Jeg agiterer naturligvis ikke for, at busruter i landdistrikterne skal lukkes. Det skal de ikke. De skal tværtimod fastholdes, men vi må også erkende, at der er nogen områder i landet, hvor busruterne skal suppleres med en mere fleksibel form for kollektiv trafik som for eksempel flexture.

Tog skal standse i flere byer
Samtidig skal vi også være mere åbne over for at få tog til at standse på flere stationer. Mange små og mindre bysamfund har toglinjer, der skærer igennem byen.

Her vil man virkelig kunne sikre udvikling, for der er ikke noget, der som banetrafik trækker folk til. Det går hurtigt sammenlignet med bussen og det er – trods de uregelmæssigheder vi har oplevet her først på sommeren – et rimeligt pålideligt transportmiddel.

Det er vigtigt for Dansk Folkeparti, at vi sikrer, at flere danskere gør alvor af at flytte på landet. Hver femte bybo drømmer således om at bo på landet. Det viste en undersøgelse fra 2020.

Hvilke skatteydere vil betale for at store dieselbusser kører rundt uden passagerer

Nick Zimmermann (DF)

Hvis disse drømme skal realiseres, skal vi politikere sørge for, at man eksempelvis kan få hurtigt fibernet over alt i Danmark og at den kollektive transport er i orden, hvis ikke med bus, så med flextur til nærmeste banegård.

Derudover må vi ikke glemme vejene, som skal være i en sådan stand, at man undgår at sidde i lange køer og vente.

Den kollektive trafik gør det således ikke alene, hvis vi skal sørge for, at der bliver mere liv på landet. Der er mange faktorer, der skal i spil, men den gode nyhed er, at danskerne faktisk gerne vil bo på landet. Nu skal vi politikere bare skabe betingelserne for, at det så også bliver til mere end drømmen for langt flere.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Nick Zimmermann

MF (DF)
Lager- og logistikoperatør

0:000:00