Debat

SF's transportordfører: Den kollektive transport bør ikke kun være kommunernes ansvar

Der er brug for, at der er nogen, der økonomisk holder hånden under den kollektive transport. Ansvaret bør flyttes fra at være kommunalt til at være nationalt. For problemet er blevet nationalt, skriver Sofie Lippert (SF).

Den kollektive transport er
blevet for dyr og for upålidelig. Særligt busruterne er her et ømt punkt for mange, fordi afgangene
gennem mange år er forsvundet, skriver SF's transportordfører. 
Den kollektive transport er blevet for dyr og for upålidelig. Særligt busruterne er her et ømt punkt for mange, fordi afgangene gennem mange år er forsvundet, skriver SF's transportordfører. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Sofie Lippert Troelsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Du skal desværre ikke bevæge dig langt udenfor Aarhus eller København, før muligheden for at tage den kollektive transport bliver begrænset. Og bevæger du dig udenfor stationsbyerne, hvor busruterne er den eneste mulighed, bliver afgangene meget utilregnelige.

Det betyder desværre, at kun hver fjerde dansker er ’tilfreds’ eller ’meget tilfreds’ med den kollektive transport i det område, hvor de bor. For de 18 til 29-årige er tallet hver sjette. Det fremgår af Passagerpulsens undersøgelse af unge og kollektiv trafik fra 2022.

Den kollektive transport er blevet for dyr og for upålidelig. Særligt busruterne er her et ømt punkt for mange, fordi afgangene gennem mange år er forsvundet.

Temadebat

Hvad skal der til for at løse den kollektive trafiks krise i landdistrikterne?

Det er hovedspørgsmålet i en ny temadebat på Altinget By og Bolig. I de kommende uger har vi inviteret forskellige aktører til at debattere, hvordan man bedst løser krisen for den kollektive transport i landdistrikterne. For hvad er nogle af de største udfordringer, den kollektive transport står overfor her? Hvad er alternativet til nedlæggelse af busruter? Og er det overhovedet et problem, at ruterne nedlægges i tyndtbefolkede området?

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner. Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler. Har du et vigtigt input til debatten og vil deltage? Kontakt Altingets debatredaktion på [email protected]

Når prisen samtidig stiger til vejrs, kan det næsten virke formålsløst at holde rejsekortet hen over det blå punkt for at checke ind. Og det er en ond cirkel, for dyrere billetter betyder færre passagerer og dermed begrænsede afgange.

Mens busserne i mange områder er svære at finde på vejene, drøner bilerne af sted. De overhaler den offentlige transport i både tid og tilgængelighed og af og til endda også i pris. Så hvorfor betale dyre domme for en rejse der både tager lang tid og er utilregnelig?

Busserne er i en negativ spiral
Passagererne forsvandt under coronapandemien, og de er stadigvæk ikke kommet helt tilbage. Samtidig har de stigende energipriser også medført højere billetpriser. Der er derfor brug for, at der er nogen, der økonomisk holder hånden under den kollektive transport.

Ansvaret bør flyttes fra at være kommunalt til at være nationalt. For problemet er blevet nationalt. Muligheden for at transportere sig bør ikke afhænge af den kommune, man vælger at bosætte sig i.

Muligheden for at transportere sig bør ikke afhænge af den kommune, man vælger at bosætte sig i

Sofie Lippert (SF)

Det er desværre tydeligt, at busserne er blevet ramt af sparekniven alt for ofte de seneste år. Tendensen betyder, at mange danskere er blevet afhængige af deres biler for overhovedet at kunne transportere sig. Det resulterer i mere forurening og mere trængsel.

Skal vi bekæmpe den tendens, skal den kollektive transport være et attraktivt valg. Særligt her er de unge vigtige, fordi vanerne fra tidligt i livet ofte følger med videre. Dog er der også her sket en stor udvikling.

Passagerpulsens undersøgelse viser, at de unge i højere grad tager bilen til og fra deres skole og studie. På ungdomsuddannelserne var det 16 procent der tog bilen i 2010, mens det i 2019 steg til 24 procent. I samme periode er brugen af den kollektive trafik faldet fra 51 procent til 43 procent.

Den kollektive transport skal være attraktiv 
Det er særligt de unge uden for byerne, der vælger bilen frem for bussen. En af de vigtigste årsager er udfordringerne med transporten. De har svært ved at finde afgange, der passer til deres behov, mens ventetiden ofte er lang. Og det er i de tilfælde, hvor busserne rent faktisk kører. Mange unge har slet ikke en busrute, der passer deres behov.

Alt for mange ruter er forsvundet blandt andet med argumenter om, at der endelig ikke skal køre tomme busser rundt. Så skulle det efter sigende være bedre med flextaxa eller andre individuelle løsninger.

Men frygten for den tomme bus kan hurtigt blive dyr. For hvis vi lukker ruter eller fjerner afgange, hver gang der kører en bus forbi uden passagerer, så er det en markant forringelse. Så bliver bussen mindre attraktiv, og passagererne forlader den. Det bliver en ond spiral.

Derfor skal vi investere i den kollektive transport, så busserne igen kan komme tilbage på vejene. Rejsetiden skal blive kortere og afgangene både flere og mere rettidige. Og så skal prisen også ned på et niveau, der er til at betale.

Formår vi at gøre den kollektive transport billig og tilgængelig, vil det få unge som gamle tilbage i sæderne i både bus og tog.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sofie Lippert Troelsen

Uddannelses-, forsknings- og transportordfører, MF (SF)
bachelor i matematik med samfundsfag (Aarhus Uni. 2019)

0:000:00