DI & DTL: Trængselsproblemer bliver ikke løst

TRAFIKAFTALE: Transporterhvervenes store organisationer Dansk Industri og Dansk Transport og Logistik beklager, at der ikke blev flere penge til vejprojekter.
Torbjørn Næs Bertelsen

Transportorganisationerne Dansk Industri og Dansk Transport og Logistik mener ikke, at regeringens vejinvesteringer i trafikaftalen for infrastrukturinvesteringer frem mod 2020 løser problemerne med trængsel på vejene i tilstrækkelig grad.

Branchedirektør i DI Transport Michael Svane mener, at det er tvivlsomt, om man kan få løst trængselsproblemerne på vejene, når regeringen giver to tredjedele af pengene til den kollektive trafik.

"Det var nok så langt, som man nu kunne komme, men der vil fortsat være brug for vejinvesteringer for at gøre op med trængslen, for fremtiden tyder stadig på, at vi vil opleve flaskehalse," siger Michael Svane.

Han er glad for, at politikerne fortsætter traditionen med brede politiske forlig, når det gælder transport- og infrastrukturområdet.

"Jeg noterer mig, at det er blevet muligt at opnå et meget bredt forlig på denne aftale. Det synes jeg er positivt. Selvom det er et bredt forlig, så glæder det mig, at der ikke er lagt op til, at nogen partier vil have vetoret, når den rullende projektering pågår. Der er nemlig ikke noget krav om total enighed i aftalen på dette punkt," fastslår Michael Svane.

DTL betegner aftalen som positiv
Hos transportbranchens organisation Dansk Transport og Logistik (DTL) er man lettet over, at der med aftalen ikke blev pålagt transportbranchen flere byrder.

Samtidig med at DTL roser aftalen for endelig at tage hul på investeringer i den danske infrastruktur, så mener adm. direktør Erik Østergaard, at der skal flere midler til, hvis trængselsproblemerne for hans medlemmer skal løses.

Vi beklager, at der stadig er alt for få penge til at modvirke trængslen på vores veje i de kommende år. De fleste af de 94 mia. drejer sig om vedligehold samt investeringer, der alligevel skulle have været foretaget.

Erik Østergaard
Adm. direktør i Dansk Transport og Logistik

"Vi beklager, at der stadig er alt for få penge til at modvirke trængslen på vores veje i de kommende år. De fleste af de 94 mia. drejer sig om vedligehold samt investeringer, der alligevel skulle have været foretaget. Med de trængselsproblemer, som DTL's medlemsvirksomheder dagligt møder, skal der flere midler til," fastslår DTL-direktøren.

Han opfordrer regeringen til nøje at overvåge udmøntningen af trafikaftalen, så de initiativer, der er blevet slidt og slæbt for af politikerne, blandt andet i de sene nattetimer i ministerierne, også følger intentionen og bliver til handling.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Svane

Rådgiver, bestyrelsesmedlem og formand
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00