Dansk Industri slæber Jernbaneforbund i Arbejdsretten

ARBEJDE: Arbejdsretten skal afgøre, om DSB lovligt kan droppe statslige overenskomster og lokalaftaler med deres ansatte. Indtil da nægter Jernbaneforbundet at forhandle med Dansk Industri.

Dansk Jernbaneforbund, der organiserer ca. 5200 medlemmer, vil ikke forhandle ny overenskomst, før de bliver oplyst om lovgrundlaget.
Dansk Jernbaneforbund, der organiserer ca. 5200 medlemmer, vil ikke forhandle ny overenskomst, før de bliver oplyst om lovgrundlaget.Foto: /ritzau/Carsten Gregersen
Peter Pagh-Schlegel

Det vakte opsigt og bekymring hos de faglige organisationer, da DSB i december meldte sig ind i Dansk Industri.

Indmeldelsen betød nemlig, at størstedelen af DSB's godt 7.300 medarbejdere ville blive omfattet af en ny privat overenskomst fremfor den offentlige overenskomst med staten.

Vi noterer os, at Dansk Jernbaneforbund siger, at de vil anerkende skiftet til private overenskomster, men gerne vil have en afklaring af juraen i den forbindelse. Derfor har vi bedt Arbejdsretten om at afklare sagen, så DSB og DSB’s medarbejdere kan komme videre

Christoffer Thomas Skov
Underdirektør, Dansk Industri

Men er det overhovedet lovligt? Det mangler Dansk Jernbaneforbund, der repræsenterer 3.000 DSB-ansatte, at få svar på, hvorfor de indtil da nægter at forhandle med Dansk Industri.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00