Debat

DN: Transport er jo ikke bare CO2

TRANSPORTDEBATTEN: Vi bør forholde os langt klogere til transportpolitikken end blot fokusere på CO2-udledning og ideologiske kampe om den næste motorvej, skriver Christian Poll, miljøpolitisk medarbejder hos Danmarks Naturfredningsforening.
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Christian Poll
Miljøpolitisk medarbejder, Danmarks Naturfredningsforening

Debatten om transportens miljøbelastning ender altid ovre i CO2-diskussionen.

Det gør den, fordi transportsektoren er helt bag af dansen, når det handler om at levere CO2-reduktioner, så det er fair nok.

Sektoren er præget af en nærmest religiøs tilgang til personbilens skønhed og uovertruffenhed:

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Syvende udgave af Transportdebatten sætter fokus på den grønne omstilling på transportområdet herhjemme.

Regeringen har nedsat et udvalg, der skal komme med en køreplan for en mere grøn transport, hvor den overordnede ambition er fossilfri transport i 2050. Men er det for uambitiøst? Eller urealistisk? Og hvilke tiltag, der skal sparke gang i omstillingen? Og hvornår?

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører - både politikere, fagpersoner og interessenter på transportområdet - give deres svar på nogle af disse spørgsmål. Alle vil de give deres besyv med i forhold til, hvordan man skal komme i mål med en grøn omstilling af transportsektoren i Danmark.

Deltag i debatten:

Send dit indlæg til [email protected].

Bilen som statussymbol og retten til at iklæde sig lige den bil, der underbygger det personlige image, overskygger diskussionerne om den voldsomme belastning, transporten skaber for natur, miljø og landskab.

Heldigvis tager de potente elbiler, der er på vej ind på markedet nu, lidt af trykket af spørgsmålet om image, for en Tesla er både flot og kraftfuld, men larmer ikke og skaber ingen lokal forurening.

Transportanlæg dominerer vores landskab som grå og larmende striber, der gennemskærer en smuk og organisk natur.

Christian Poll
Miljøpolitisk medarbejder

Bilen som symbol
Hos FDM og andre bilentusiaster oplever man dog stadig en modvilje imod elbilerne.

Mon det inderst inde bunder i ønsket om at kunne træde lidt ekstra på speederen og tiltrække sig opmærksomhed i bybilledet med en potent motorlyd?

I så fald må vi se at komme videre med udviklingen af kunstig motorlyd fra et indbygget lydanlæg i elbilerne til drengerøvene.

Men det er jo ikke kun CO2, det handler om.

Danmark er et lille land med mange mennesker. Vi har et velfungerende transportnet på næsten alle planer - hvis vi sammenligner med andre lande.

Hvis man kigger på Kraks eller Google Maps og zoomer ud til hele Danmark eller til fx hele Midtjylland, vil man se et land, der består af marker, veje, byer og natur i nævnte rækkefølge.

Grimme veje
To tredjedele af vores areal består af marker, og landskabet er gennemskåret af veje på kryds og tværs.

Vejene - specielt de store af dem - udgør en barriere for liv.

Man skal cykle eller gå store omveje for at passere en motorvej, og dyrene kan vanskeligt passere.

Det betyder, at især vore pattedyr bliver mindre robuste, fordi der kommer indavl. Desuden bliver mange dyr påkørt i trafikken.

Og så er det jo grimt.

Transportanlæg dominerer vores landskab som grå og larmende striber, der gennemskærer en smuk og organisk natur. Hvorfor er det, vi gerne vil have mere af dette?

Enorm forurening
Men det stopper jo ikke med landskab og natur og CO2, for dertil kommer så al den anden forurening:

Partiklerne, som jo slår flere hundrede mennesker ihjel hvert år, forurening fra vejvand, tankstationer, værksteder, henkastet affald ved rastepladser og parkeringspladser.

For slet ikke at tale om alle problemerne omkring udvinding, raffinering og håndtering af de fossile brændstoffer, vi putter i tanken.

Ja, transporten bør vi forholde os langt klogere til end blot at lade drengedrømme om store biler, overskudsbunker af slagger fra forbrændingsanlæg samt politiske kampe imellem Øst- og Vestdanmark bestemme, hvor og hvornår den næste motorvej skal bygges.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Poll

Specialkonsulent, DTU, afdelingen for Kvantitativ Bæredygtighedsvurdering
civilingeniør (DTU,1991)

0:000:00