DSB-konflikt handler om hele jernbanens fremtid

BAGGRUND: DSB’s ledelse og ansatte kæmper en indædt kamp om nye overenskomster. Men balladen handler om langt mere end antallet af tillidsfolk. Det er en central brik i et større politisk spil om DSB’s fremtid.

Tusindvis af pendlere og andre togrejsende måtte mandag morgen spejde længe og ofte også forgæves efter hovedstadens karakteristiske røde S-tog.

Denne gang skyldtes det imidlertid hverken løvfald eller tekniske problemer med signalsystemerne. Årsagen var et lidt sjældnere, men dog tilbagevendende fænomen på de danske jernbaner: arbejdsnedlæggelse.

Siden DSB’s ledelse for godt et år siden fra den ene dag til den anden meldte den statslige virksomhed ind i DI og dermed ud af det offentlige forhandlingssystem, har konflikten mellem chefer og menige ansatte bølget frem og tilbage.

Login

  • Anmeld

    Lars Djernæs

    Kystbanen bør udelukkende køre fra Helsingør til lufthavnen og retur

    Som daglig pendler på Kystbanen efterlyser jeg, at Øresundsforbindelsen droppes og at forbindelsen alene kører fra Helsingør til lufthavnen og retur.

    Det "forliste eventyr med DSB First og Øresundstrafikken", som I kalder det i artiklen ovenfor, bekræfter til fulde, at det simpelthen ikke giver mening, at danskere som arbejder i København og bare gerne vil hjem fra arbejde med Kystbanen, gang på gang skal blive udsat for forsinkelser, aflyste tog, for få vogne osv. pga. problemer i Sverige med manglende svenske togførere, elge på skinnerne eller lignende.

    I skriver ikke noget om dette kæmpe problem i artiklen. Så jeg vil høre, om I eller nogle af jeres læsere har kendskab til, at en beslutning om at stoppe dette "forliste eventyr" en gang for alle, også er på dagsordenen?