Dyrere billetter og færre ruter: V-borgmestre frygter ny hovedstadsplan

NOT: Flere sjællandske V-borgmestre er utilfredse med, at de ikke er en del af regeringens nye udspil til en nyt trafikselskab i hovedstaden. Kommunens pendlere bliver ofre for manglende geografisk sammenhæng og dyrere billetpriser, lyder kritikken. 

Foto: Claus Bjørn Larsen / Ritzau Scanpix
Simon Lessel

Vi har en regering, der taler om et Danmark i balance, og det her udspil er ikke særlig afbalanceret.

Ole Vive
Borgmester (V), Faxe Kommune

Dyrere billetpriser. Færre busruter. Dårligere konkurrenceevne. Og et for lille opland til at have sit eget trafikselskab.

Sådan lyder kritikken fra flere V-borgmestre i de 11 kommuner, der ikke er en del af Ole Birk Olesen og resten af regeringens planer om at etablere et nyt trafikselskab i hovedstaden.

”Det giver ikke god mening at holde 11 sjællandske kommuner ude,” siger Ringsted-borgmester Henrik Hvidesten (V), der har omdøbt navnet på det nye trafikselskab i hovedstaden fra HOT til NOT.

Dokumentation

Det mener borgmestrene om Hovedstadens Offentlige Transport:

Henrik Hvidesten (V), borgmester Ringsted Kommune: 

"Konsekvensen af HOT bliver, at vi får et meget lille trafikselskab. Og spørgsmålet er jo, om det bliver særlig effektivt for os i de 11 kommuner at drive så lille et trafikselskab i modsætning til i dag, hvor vi jo er en del af Movia, som hjælper os med planlægningen og med at skaffe nogle gode priser på den kollektive transport”.

Martin Damm (V), borgmester Kalundborg Komune:

”11 kommuner er for få til at have sit eget trafiksselskab. Vi bliver for små til at have en ordentlig købekraft til de forskellige busudbud, for det kræver nogle muskler. Tag eksempelvis hele flextrafikområdet. Skal vi så drive det alene? Jeg har svært ved at se det smarte i det”

Ole Vive (V), borgmester Faxe Kommune:

”Jeg ærgrer mig over, at man glemmer de tilbageværende kommuner, når man sender så stort og gennemarbejdet et forslag ud. Det er jeg skuffet over, og det kunne man ærlig talt godt have gjort mere for".

"Vi har en regering, der taler om et Danmark i balance, og det her udspil er ikke særlig afbalanceret”.

Mikael Smed (S), borgmester Vordingborg Kommune:

”Opsplitningen betyder, at os i de 11 kommuner, der ligger i provinssjælland, må sejle vores egen sø og se, om vi kan få de muskler, der skal til for at få nogle ordentlige kontrakter med de respektive vognmænd. Jeg frygter, at det ikke kan lade sig gøre, fordi vi er så små og ligger så spredt geografisk. Jeg kan ikke se særlig mange fordele i udspillet”.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00