Efter ny skandale: Partier vil se på DSB-konstruktion

DSB: Venstre og Dansk Folkeparti mener, at man bør se på DSB’s konstruktion oven på en ny skandalesag. Sludder, lyder det fra R og K, der mener, at der udelukkende er tale om et ledelsesproblem.
Hjalte T. H. Kragesteen

Hvis DSB var en styrelse, så ville der være mere offentlighed. Når det er en SOV med et armslængdeprincip, kan vi som politikere ikke holde ordentlig styr på, hvad der foregår. Og så kan sådan noget opstå.

Kim Christiansen (DF)
Trafikordfører
Endnu en skandale hos DSB er tilsyneladende en realitet. Og med tidligere skandaler i baghovedet mener Venstre og Dansk Folkeparti, at det er tid til at ændre DSB's konstruktion.

"Jeg mener, at der er behov for et mere rent snit. Den nuværende model er ikke god, og DSB fortjener en bedre organisering," siger trafikordfører for Venstre Kristian Pihl Lorentzen.

DSB blev i 1999 omdannet til en såkaldt selvstændig offentlig virksomhed (SOV), der drives på almindelige forretningsmæssige vilkår, men med staten som ejer. Det betyder, at DSB agerer ud fra et armslængdeprincip, hvor staten bevilger midler til DSB, men ikke blander sig i den daglige drift. Det er denne konstruktion mellem marked og stat, som partierne vil ændre.

"Jeg synes, at SOV-modellen er et problem. Det er os politikere, der kommer med alle pengene, men vi har ikke meget at skulle have sagt. Enten må man privatisere, eller også må man trække DSB ind som en statslig styrelse," siger Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00