Eksperter: Toget kører uden DK ombord

NYHED: Højhastighedstog er fremtidens trafiksystem, men mens stort set alle europæiske lande er hoppet med på vognen, er DK allerede gået bag om dansen, mener eksperter.
Natali Braagaard

Der er efterhånden ikke mange lande tilbage, der ikke har højhastighedstog. Vi skulle være gået i gang for 10 år siden, hvis vi skulle være fulgt med udviklingen i resten af Europa.

Alex Landex
Trafikforsker, CTT på DTU
Fakta

Højhastighedstoget i Danmark skal ifølge Christian Wichmann Matthiesen først og fremmest forbindes med Hamburg i Tyskland via Fermernbælt og føres videre til Oslo via Malmø og Stockholm.

På den måde forbindes Europas metropoler.

Først i anden omgang skal Jylland hægtes på højhastighedsforbindelsen.


Kilde: Altinget.dk

Danmark uden højhastighedstog, er som et land uden lufthavne, når resten af verden har flytrafik, mener Christian Wichmann Matthiesen, professor ved Københavns Universitet og medlem af Infrastrukturkommissionen.

Ifølge ham bliver højhastighedstogene, der kører mellem 250 og 300 km/t mellem Europas metropoler, fremtidens rygrad i Europas trafiksystemer. Men i Danmark indgår de hurtige tog ikke engang i debatten.

Tog er "state of the art"
"Ikke alene er der ikke højhastighedstog i Danmark, men de er også ikke-eksisterende i debatten om fremtidens trafikudvikling. Specielt København er en netværksby - et internationalt servicecenter. Og den slags by skal have state of the art, når det gælder infrastruktur," siger Christian Wichmann Matthiesen.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00