Eksperter: Toget kører uden DK ombord
Natali Braagaard
Der er efterhånden ikke mange lande tilbage, der ikke har højhastighedstog. Vi skulle være gået i gang for 10 år siden, hvis vi skulle være fulgt med udviklingen i resten af Europa.
Alex Landex
Trafikforsker, CTT på DTU
Højhastighedstoget i Danmark skal ifølge Christian Wichmann Matthiesen først og fremmest forbindes med Hamburg i Tyskland via Fermernbælt og føres videre til Oslo via Malmø og Stockholm.
På den måde forbindes Europas metropoler.
Først i anden omgang skal Jylland hægtes på højhastighedsforbindelsen.
Danmark uden højhastighedstog, er som et land uden lufthavne, når resten af verden har flytrafik, mener Christian Wichmann Matthiesen, professor ved Københavns Universitet og medlem af Infrastrukturkommissionen.
Ifølge ham bliver højhastighedstogene, der kører mellem 250 og 300 km/t mellem Europas metropoler, fremtidens rygrad i Europas trafiksystemer. Men i Danmark indgår de hurtige tog ikke engang i debatten.
Tog er "state of the art"
"Ikke alene er der ikke højhastighedstog i Danmark, men de er også ikke-eksisterende i debatten om fremtidens trafikudvikling. Specielt København er en netværksby - et internationalt servicecenter. Og den slags by skal have state of the art, når det gælder infrastruktur," siger Christian Wichmann Matthiesen.