Ekspertgruppe: Trængslen i storbyer står til mere end en fordobling
TILSTOPNING: I 2030 vil bilister i og omkring de fire største byer risikere at bruge over dobbelt så lang tid på at sidde fast i trafikken. Effektiv offentlig transport og bedre veje er løsningen, lyder det fra transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Kim Rosenkilde
RedaktørFormand: Transportforsker Niels Buus Kristensen, cand.polit. og Ph.D. fra Københavns Universitet. Han er i dag forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo og medlem af Klimarådet. Tidligere har han været direktør for DTU Transport og udviklingschef i COWI.
Anette Enemark, Civ.ing. med speciale i fysisk planlægning fra Aalborg Universitet og fagjournalist fra Aarhus Journalisthøjskole. I dag er hun Mobilitetschef i Movia.
Maria Wass-Danielsen, Civilingeniør fra DTU og partner i rådgivervirksomheden Urban Creators. Indtrådt per december 2017.
Katinka Hauxner, Cand.scient.pol., bystrategisk rådgiver og indehaver af rådgivningsvirksomheden Hauxner ApS. Udtrådt per december 2017.
Mogens Fosgerau, Professor ved DTU. Blandt de førende transportøkonomer i verden og har udgivet en lang række meget citerede videnskabelige artikler.
Otto Anker Nielsen, Professor, Civilingeniør og Ph.D. fra DTU. Leder af Transport DTU og Trafikmodeldivisionen på DTU Management Engineering. Medejer og Bestyrelsesformand for Rapidis Aps.
Søren Riis, Dr. Fil og Ph.D. fra Albert-Ludwigs-Universität, Tyskland, lektor i teknologi- og videnskabsfilosofi (Roskilde Universitet), co-founder af GoMore, leder af forskergruppen SAiNTog associeret partner ved Instituttet for Fremtidsforskning.
Sneglekørsel og kofanger mod kofanger bliver langt mere udbredt i og omkring landets største byer, i takt med at stadig flere mennesker flytter her til.
I 2030 risikerer bilister og andre firehjulede trafikanter i storbyernes centrum og på indfaldsvejen ind og ud af byerne at spilde dobbelt så lang tid på trængsel, end det var tilfældet i 2015.
Det er konklusionen i den rapport om fremtidens mobilitet, som et ekspertgruppe nedsat af regeringen tirsdag præsenterede.
Så meget kan trængslen vokse
Stigning i tid fra 2015 til 2030 | |
Centrum i de 4 største byer | 149 pct. |
Forstæder til de 4 største byer | 65 pct. |
Mellem centrum og forstæder | 101 pct. |
Mellemstore byer | 9 pct. |
Land og mindre byer | 8 pct. |
Mellem byer | 54 pct. |
Øvrig | 34 pct. |
Hele Danmark | 61 pct. |
Prognosen skal ses som en basisfremskrivning, hvor det forudsættes, at teknologi og infrastruktur i det hele holdes uændret.
Kilde: Ekspertgruppen Mobilitet for Fremtiden