EL kræver elbiler på finansloven

AFGIFTER: Enhedslisten vil have forlænget afgiftsfritagelsen for el- og brintbiler efter 2015. Elbilbranchen kalder det helt nødvendigt, hvis elbilen skal få et gennembrud. Venstre er lunken, mens SF satser på en stor reform af bilafgifterne.

Hvis ikke salget af elbiler skal gå helt i stå, er man nødt til at forlænge afgiftsfritagelsen til efter 2015.

Det mener Enhedslisten.

"Vi skal have fremmet udbredelsen af elbiler. Det er vi nødt til for klimaets og miljøets skyld. Derfor vil vi tage en forlængelse af afgiftsfritagelsen med som krav til finanslovforhandlingerne," siger trafikordfører Henning Hyllested (EL).

El- og brintbiler er i dag fritaget for afgifter, som senest med skattereformen i 2012 blev forlænget til udgangen af 2015. Men ifølge Enhedslisten er man allerede nu nødt til at forlænge ordningen. Partiets krav skal ses som en erkendelse af, at regeringen har meget svært ved at levere den grønne reform af bilafgifterne, som den har lovet i regeringsgrundlaget.

"Det bliver ikke til noget. Regeringen tør simpelthen ikke at røre ved bilafgifterne. Og derfor er man nødt til at forlænge den nuværende fritagelse for elbilerne," siger Henning Hyllested.

Det er bestemt ikke fordi, at salget af elbiler er eksploderet de senere år på trods af, at man ikke betaler afgift (se faktaboks). Men Enhedslisten er ikke i tvivl om, at det er en helt nødvendig ordning.

 "Man kan sikkert også gøre mange andre ting, og det er klart, at det ikke er nok bare at fjerne afgifterne. Men jeg mener, at afgiftsfritagelsen virker, men at vi altså stadig er i en udviklingsfase," siger Henning Hyllested.

Vigtig for elbilens gennembrud
For Dansk Elbil Alliance er ønsket om en forlængelse stor. Branchechef Lærke Flader ser også allerhelst, at regeringen holder løftet fra regeringsgrundlaget om en grøn reform af bilafgifterne. Men også hun er ganske bevidst om, at skatteminister Morten Østergaard (R) igen og igen har gjort opmærksom på, at regeringen ser en række udfordringer.

"Hvis man ikke laver en omlægning af bilafgifterne, så er afgiftsfritagelsen meget central for elbilens gennembrud. Hvis man begynder at beskatte elbilerne som andre biler, så bliver den alt for dyr i sammenligning med de små biler," siger Lærke Flader, der peger på, at elbilsalget pt. er historisk højt, og hun mener, at elbilen i 2014 har fået et "lille gennembrud".

Hun mener, at der i det hele taget er brug for klarhed om, hvad der skal ske, når kalenderen viser 1. januar 2016. For den nuværende bilbeskatning er delvist betinget af CO2-udledning, og hvor langt bilerne kører på literen. Og derfor passer elbilen meget dårligt ind i det eksisterende afgiftssystem. Og det i sig selv skaber usikkerhed, der er dræbende for investeringerne, mener Lærke Flader.

Man kan vel ikke forestille sig, at afgiftsniveauet for elbiler skulle blive højere, end for de mest grønne benzin- og dieselbiler, så usikkerheden er vel til at tage at føle på?

"Man kan forestille sig alt muligt. Men det er bare ikke nok, at man ikke kan regne med et bestemt afgiftsniveau. Det er brug for, at man skaber klarhed," siger Lærke Flader.

V: Fritagelsen er ingen succes
Venstres energiordfører Lars Chr. Lilleholt kan godt forstå, at aktører og markedet har brug for en melding fra politikerne om, hvad fremtiden kan byde. Han vil dog ikke garantere, at Venstre står bag en forlængelse af afgiftsfritagelsen efter 2015. Ifølge Venstre er man nødt til at vurdere, om det kan give mening med andre instrumenter, ligesom han mener, at man bør overveje, om en eventuel forlænget afgiftsfritagelse kun skal gælde op til et bestemt antal solgte elbiler. Så det ikke lige pludselig løber løbsk, lyder argumentet.

"Det er for tidligt at lægge os fast på en forlængelse. Vi har først brug for, at regeringen fortæller, hvad den vil, og så har vi brug for en status på, hvordan det går og en vurdering af, hvad der skal til for at få gang i udbredelsen af elbiler. Man kan jo sige, at med afgiftsundtagelsen har vi skabt en mulighed for udbredelse, men det har ikke været en succes," siger Lars Chr. Lilleholt.

SF satser stadig på reform
SF er mest optaget af at få sat den grønne reform af bilafgifterne i søen. Partiet lægger som Venstre vægt på, at de nuværende instrumenter bestemt ikke har virket.

"Man må sige, at samlet set så har vi indtil nu ikke haft stor succes med elbiler i Danmark. Slet ikke når vi for eksempel sammenligner os med Norge. Så der kan helt sikkert gøres noget for, at vi får nogle mere klimavenlige biler. Men vi anerkender, at det er en vanskelig opgave, når en reform skal være provenu-neutral," siger skatteordfører Lisbeth Bech Poulsen (SF).

Hun mener, at det er vigtigt at sikre økonomiske incitamenter til at købe elbiler, men at det vigtigste er, at bilparken udvikler sig i en mere grøn retning.

"Så vi er åbne for, at afgiftsfritagelsen for elbiler også skal gælde efter 2015, men vi ser gerne, at det bliver en del af en større reform, der skal gøre vores biler mere grønne," siger Lisbeth Bech Poulsen.

Det var tirsdag ikke muligt at få en kommentar fra skatteminister Morten Østergaard (R) om regeringens syn på en forlængelse af afgiftsfritagelsen for elbiler. 

,

Forrige artikel Ingen danskere i EU's transportudvalg Ingen danskere i EU's transportudvalg Næste artikel Kommunalchefer: Vejlov hastes igennem Kommunalchefer: Vejlov hastes igennem
Ekspert: Statens udbudsregler skaber lønpres og nye konflikter

Ekspert: Statens udbudsregler skaber lønpres og nye konflikter

UDBUD: Det rammer medarbejderne, når et offentligt udbud som dét, Arriva vandt sidste år, presser virksomheder til at underbyde sig selv. Det mener en arbejdsmarkedsforsker, der bliver bakket op af Enhedslisten. Venstre ønsker ikke at blande sig.