Elbilforening: Langsom opladning dækker fint byboernes behov

DEBAT: Hurtigladning af elbiler i byerne bliver ikke en udfordring for elnettet i dagtimer, som Dansk Energi forudser. Langsomme ladere vil dække de flestes behov, skriver Anna Hilden.

Af Anna Hilden
Formand for Elbilforeningen FDEL

Politikere fra højre til venstre er enige om, at der skal mange hundredtusinder af elbiler ud at køre på de danske veje i løbet af det næste årti.

Det kræver en udbygning af den offentlige ladeinfrastruktur.

I disse måneder vokser der lynladere frem langs motorvejsnettet fra såvel nye som etablerede udbydere.

Det glæder vi os over i Elbilforeningen, da det gør rejsen meget nemmere for elbilister på langtur.

Behov for flere ladere i byerne
Men elbilister har også en dagligdag, der skal fungere. Det gælder også folk, der bor i lejlighed uden mulighed for egen ladeplads.

For at dække deres behov må antallet af ladestandere i byerne udbygges – populært sagt med et udtag ved hveranden lygtepæl. Parkeringsreglerne må ændres, så ladepladserne ikke optages af biler, der ikke lader. Og endelig må det gøres skattemæssigt enkelt for virksomheder at tilbyde opladning ved arbejdspladsen.

Dansk Energi har i en nylig beregning af økonomien ved udbygning af ladeinfrastrukturen forudsat, at 90 procent af ladningen for elbilister i byerne vil ske ved hurtige eller ultrahurtige ladere.

Det giver udfordringer for elnettet, da forbruget vanskeligt kan spredes over døgnet, og det giver også udfordringer for batterierne, der har bedst af at blive ladet op ved lavere effekt.

Heldigvis er Dansk Energis forudsætning efter al sandsynlighed forkert.

I Elbilforeningen FDELs medlemsundersøgelse fra tidligere i år angiver 48 procent af elbilisterne i etagebyggeri, at de fortrinsvis lader deres bil ved offentlige destinationsladere (effektområdet 3,7-22 kW). Kun 19 procent bruger fortrinsvis offentlige hurtigladere (50 kW eller derover).

Elbilerne er en del af løsningen
Elbilisternes præferencer viser, at det adfærdsmæssigt fint kan lade sig gøre at dække behovet i byerne med langsomme ladere. Dermed kan elbilerne og deres batterier indgå i det smarte og fleksible energisystem, som Danmark med sidste års energiforlig skal arbejde sig hen imod.

Byens biler bliver en del af de ”smarte” løsninger, som Dansk Energi peger på – og ikke en yderligere udfordring for elnettet i dagtimerne og i kogespidsen.

Forrige artikel GreenMobility: Eldelebiler gør danskerne rigere og sundere GreenMobility: Eldelebiler gør danskerne rigere og sundere Næste artikel 3F: Ny transportminister skal arbejde for fair forhold og klimaomlægning  3F: Ny transportminister skal arbejde for fair forhold og klimaomlægning
  • Anmeld

    Mads Aarup

    Og det tager mindre tid at langsomlade

    Jeg har altid kun benyttet hurtigladere på langfart, og det har ikke ændret sig, efter at jeg blev bybo og min elbil blev gadebarn sidste år. En af de tidsbesparelse fordele ved elbiler er netop, at de lader sig selv op, mens man laver noget andet. Jeg har endnu ikke benyttet hurtigladning i byen, og ville ikke ønske at skulle bruge 10-30 minutter ved en hurtiglader, som man jo i sagens natur ikke bør forlade bilen ved. Bevares, det ville være rart med flere hurtigladere som nødløsning for, hvis man har glemt at lade op, men lad os først og fremmest få flere billige langsomladere, hvor elbilerne kan være tilkoblet i længere tid og udgøre en aktiv del af energisystemet fremfor et problem for elnettet.

  • Anmeld

    Ole Rasmussen · Ingeniør

    Denne nye udviklingsretning er bedre for DK

    At ændre El bil tilskuddet - til et fast beløb på f.eks 60.000 pr EL -bil, vil betyde at EL-biler som denne vil blive meget interessant for rigtigt rigtigt mange. https://ing.dk/artikel/denne-elbil-koster-under-80000-kroner-kan-vise-sig-at-vaere-simpel-nordiske-marked-225760 Og VUPTI - så når DK mange af vores grønne mål. Håber E og SF presser regeringen til en sådanne grøn fokus - også selv om Ole Birks Teslaer rammes.