Elbilforening: Her mangler elbilladere

DEBAT: Staten skal støtte udbredelsen af ladeinfrastrukturen til elbiler i mindre byer og tyndt befolkede områder, indtil strukturen kan drives på kommerciel basis, skriver formand for FDEL.

Af Anna Hilden
Formand, Elbilforeningen FDEL

Folketinget skal netop nu i gang med at forhandle om, hvordan midlerne fra den grønne transportpulje skal bruges. Ladeinfrastruktur til elbiler bliver helt sikkert et vigtigt område. I Elbilforeningen FDEL ved vi, hvor skoen trykker – det er i de store byer og i de tyndt befolkede områder.

I de store byer mangler der akut både langsomme og hurtige ladere. Det er skønt og grønt med alle de mange delebiler og eltaxaer, men de øger presset på systemet for de almindelige elbilister. En del af den afsatte pulje til grøn transport bør gå til ladeinfrastruktur i de store byer.

Vi er enige med andre i, at opladning på arbejdspladsen kan løse en stor del af behovet hos elbilister i byen. Her er det vigtigt, at skattereglerne forenkles. Det skal være lige så simpelt for virksomhederne at tilbyde opladning til medarbejderne, som det er at give dem en betalt telefon.

Elbilister i boligforeninger med tilhørende parkering skal have ret til at få etableret en lademulighed. Spørgsmålet skal ikke være, om man kan få sat lader op, men hvordan det skal ske, herunder hvordan det skal finansieres. Denne ordning fungerer med succes i Norge.

Statslige subsidier
I de mindre byer og i tyndt befolkede områder er der brug for, at det offentlige støtter udbredelsen af infrastrukturen, indtil den kan drives på kommerciel basis. Turister, gæster og bilister på gennemrejse skal være sikre på at kunne lade.

Derfor skal en del af puljemidlerne til fremme af grøn transport gå til en "bredbåndspulje" for ladestationer. Netop nu er det ikke langs motorvejene, at de største flaskehalse i ladeinfrastrukturen findes. Men også her skal der planlægges efter, at vi får mange flere elbiler.

Motorvejene skal i løbet af de næste tre til fem år forsynes med et net af tidssvarende lynladere. Der skal være grupper af mindst fire ladere på hver ladeplads, så elbilisterne kan være sikre på at finde en ledig lader.

Vi behøver ikke ladere på alle rastepladser, som Radikale Venstre og Venstre har foreslået. Det er meget bedre og også billigere at etablere grupper af ladere, så vi undgår kø.

Betalelig strøm til alle
Flere ladere er ikke nok i sig selv. Det skal også sikres, at de er reelt tilgængelige for brugerne.

I dag oplever vi, at den samme kilowattime kan købes for mellem nul og helt op til ni kroner, afhængigt af om bilisten har abonnement hos den pågældende operatør eller ej. Det gælder også for laderne langs statens veje, og det gælder for de mange ladere, der er opsat for EU-støttemidler rundtomkring i landet.

I FDEL mener vi, at strøm fra offentlige ladere og ladere, der etableres eller drives med offentligt tilskud, skal være til at betale for alle brugere. Her bør staten stille krav om et prisloft, så det aldrig er billigere at vælge fossilbilen. På den måde sikrer vi, at den dyre ladeinfrastruktur udnyttes bedst muligt, og at ingen fristes til at køre fossilt, hvis muligheden er der.

Det er dyrt at etablere ladestationer, og en del af puljen til fremme af den grønne transport må gerne gå til at hjælpe udbyderne her. Ligesom for de første havmølleparker foreslår vi, at det gøres til en offentlig opgave at etablere nettilslutningen til hurtigladere.

Udbyderne kan så leje sig ind på åremålsbasis. Det vil sikre, at en udbyder ikke er bundet til en lokation på ubestemt tid, og dermed vil det skabe grundlag for en bedre konkurrence mellem udbyderne.

Forrige artikel Passagerpulsen: Bedre klima kræver bedre kollektiv transport Passagerpulsen: Bedre klima kræver bedre kollektiv transport Næste artikel Autobranchen: Kontrol skal løse problemer med import af biler Autobranchen: Kontrol skal løse problemer med import af biler
Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

KRITIK: Klimaminister Dan Jørgensen modtager en næse af Folketinget for at være nølende med at indkalde til forhandlinger om iblandingskrav for biobrændstof i brændstof.