Enhedslisten: Lav en europæisk togfond

DEBAT: Enhedslisten ønsker en europæisk togfond, der skal gøre togrejser mere attraktive end fly, skriver Nikolaj Villumsen (EL) og Henning Hyllested (EL).

Af Nikolaj Villumsen (EL)
Medlem af Folketinget, spidskandidat til europaparlamentsvalget
Henning Hyllested (EL)
Medlem af Folketinget, transportordfører og folketingskandidat 

Enhedslisten ønsker en europæisk togfond – et tiltag, der blev lanceret med vores klimaplan tilbage i februar. Inspirationen har vi fra den danske togfond, som er en langsigtet investeringsplan for den danske jernbane. Her er målet at sikre hurtigere og mere klimavenlige tog mellem landets større byer.

På samme måde skal en europæisk togfond understøtte forbindelserne mellem de større europæiske byer og gøre turen på skinner til en reel konkurrent til flyrejserne. Men det kræver, at der kommer hurtigere og flere direkte forbindelser på kryds og tværs af det europæiske kontinent.

Den europæiske togfond er en langsigtet investering, da opgaven med et bedre sammenhængende Jernbane-Europa er kæmpestort. Blandt andet er der tekniske barrierer, da landene i Europa bruger forskellige systemer i deres jernbane.

Togrejser skal være attraktive
Det kræver derfor fælles europæiske tekniske platforme i form af fælles kørestrømssystemer, fælles signalsystemer, elektrificering af hovedbanenettet i Europa, fælles sikkerhedskrav til materiel og certifikater og licenser med mere. Men også koordinering af kanaltildeling, så der kan skaffes plads på skinnenettet til gennemkørende internationale tog rundtom i de europæiske lande.

SF har i forbindelse med deres landsmøde bakket op om tiltaget og kommet med deres bud på, hvad en europæisk togfond kan være. Det er vi rigtig glade for i Enhedslisten, og det viser nogle gode takter i forhold til et fremtidigt samarbejde på venstrefløjen.

Da tog aldrig får os fra Aalborg til Barcelona lige så hurtigt som fly, skal den europæiske togfond også bruges på at forbedre togenes funktionalitet. Enhedslisten foreslår, at togene skal indrettes, så tiden i kupéerne kan bruges aktivt.

Man kunne indrette nogle vogne som kørende kontorfællesskaber, hvor der er mulighed for at booke kontorplads eller booke et mødelokale. Det skal også være mulighed for, at en familie kan vælge at rejse om natten, og derfor skal flere tog indrettes med sovevogne og familierum. I det hele taget er der et stort behov for at bringe ideen om nattog i Europa tilbage på sporet.

Finansiering med afgifter
Som udgangspunkt skal togfonden finansieres med EU's infrastrukturmidler, som i dag går til blandt andet jernbaner, motorveje, havne og lufthavne. I årerne fra 2014-2020 er der til dette afsat næsten 180 milliarder kroner, svarende til cirka 30 milliarder kroner årligt.

Allerede nu går op i mod 70 procent af midlerne til jernbaneprojekter – det er rigtigt positivt. Efter Enhedslistens mening bør størstedelen af midlerne gå til grønne togforbindelser fremfor sort asfalt. Samtidig vil Enhedslisten arbejde for, at infrastrukturmidler som minimum fordobles.

I dag er der ikke skatter og moms på flybrændstof. Derfor koster en liter flybrændstof også kun cirka 3 kroner, og det er en af forklaringerne på, at flyrejser ofte er meget billigere end togrejser. Hvis de enkelte lande fik mulighed for at indføre afgifter på flybrændstoffer, kunne landene bruge indtægterne til yderligere infrastrukturprojekter.

I Danmark kunne vi eksempelvis vælge at bruge de penge på gennemførelsen af togfonden. Hvis de europæiske lande indførte en afgift på sølle 50 øre per liter, kunne det give omkring 12 milliarder kroner årligt og endnu mere, hvis der også pålægges moms. Det er 12 milliarder kroner, der hvert år kunne bruges på europæiske jernbaneprojekter.

I Enhedslisten mener vi, at et kontinent som Europa skal have togforbindelser på tværs af landegrænser, og vi glæder os til, flere får øjnene op for denne oplagte løsning på klimaudfordringen.

Forrige artikel Brancheorganisation: Gør den danske model repræsentativ Brancheorganisation: Gør den danske model repræsentativ Næste artikel FDM: Skat, skam og skræk er ikke vejen til grøn transport FDM: Skat, skam og skræk er ikke vejen til grøn transport
  • Anmeld

    Ole Rasmussen · Ingeniør

    Grønne togforbindelser - hvad med at starte med en "Femern Lite"

    Citat: " ..Efter Enhedslistens mening bør størstedelen af midlerne gå til grønne togforbindelser fremfor sort asfalt .."

    Fint nok - men så må man også se på de projekter der er igang idag.

    Og Femern projektet er ikke så grønt som det kan være.

    Tiden er nok kommet til at se på en optimering af Femern projektet. - Et "Femern Lite", med kun 2 tog spor og et biltogs system som under den Engelske Kanal, bør overvejes

    - For 66 milliarder får vi idag 2 motorvejsspor i 2 tunnel rør og 2 jernbane spor i 1 tunnel rør. - Kunne vi spare 2/3 af tunnellen væk ? (de 2 tunnel rør til motorvejen)

    Kunne prisen blive måske blive 25-30 milliarder ved kun 2 jernbane spor i 1 tunnel rør ?

    Jeg tror der er potentiale i at undersøge en sådanne grøn "Femern Lite" løsning.