Debat

Enhedslisten: Transportministeren ødelægger den danske model

DEBAT: Transportministeren skaber mistillid og ødelægger forhandlingerne i transportsektoren, mens DSB praktiserer en håbløst forældet ledelsesstil til skade for personalet, skriver transportordfører Henning Hyllested (EL).

For transportministeren kommer ideologien tilsyneladende før passagererne og de ansatte, skriver transportordfører Henning Hyllested (EL).
For transportministeren kommer ideologien tilsyneladende før passagererne og de ansatte, skriver transportordfører Henning Hyllested (EL).Foto: Jan Jørgensen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Henning Hyllested (EL)
Transportordfører

For transportministeren kommer ideologien tilsyneladende før passagererne og de ansatte. Og konfrontationen er åbenbart vigtigere end juletrafikken.

Henning Hyllested
Transportordfører

Når transportministeren til Altinget udtaler, at ”Dansk Jernbaneforbund saver i den gren, som forbundet sidder på”, og at ”det er en god idé at få nogle mere simple og mere effektive overenskomster. De nuværende er medvirkende til, at togdriften i Danmark er ekstremt dyr”, så levner han ikke meget råderum til DSB’s ledelse i forhandlingerne.

Så er der kun forringelser af løn- og arbejdsvilkårene for DSB’s personale tilbage.

Transportministeren er med sine udtalelser gået til direkte angreb på den danske forhandlingsmodel på arbejdsmarkedet. For selvom han er (ene)ejer af DSB, så er virksomheden som bekendt organiseret som et SOV – en selvstændig offentlig virksomhed – netop med henblik på i højere grad at kunne agere som en privat virksomhed.

Liberalistiske mareridt
Jeg ved ikke, om det er udtryk for mistillid fra ministerens side over for DSB, at han nu nærmest dikterer, hvad der skal komme ud af de standende forhandlinger med Dansk Jernbaneforbund og de ansatte, nemlig ringere overenskomster, ringere løn- og arbejdsforhold.

Måske DSB’s ledelse kan se frem til en fyreseddel, hvis de ikke deltager i ministerens liberalistiske (mare)ridt, der lader virksomhedens ansatte betale prisen for ministerens hede drømme om udbud og privatisering.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Transportministeren er med sine udtalelser gået til direkte angreb på den danske forhandlingsmodel på arbejdsmarkedet.

Henning Hyllested
Transportordfører

DSB’s ledelse har da også hurtigt rettet ind og gået til frontalangreb på de ansattes ret til at foretage planlægningen af vagter og ferier.

Og til at blande sig i antallet af tillidsfolk i virksomheden. Det er torskedumt og udtryk for gammeldags magtbrynde (vi gør det, fordi vi kan) på den måde at udfordre de ansatte, hvis loyalitet man er afhængig af, og for manges vedkommende er ansigtet udadtil.

DSB forstår ikke sit ansvar
Så vidt jeg har forstået, er planlægningen af vagter og ferier foregået stort set uden problemer i mange år.

Men tilsyneladende forstår ledelsen i DSB ikke, at det kæmpeansvar, som DSB-personalet påtager sig ved at deltage i planlægningen af deres egen arbejdstid, betyder, at de tager ansvar for virksomheden, og hvordan den udfører kerneproduktet, togkørslen.

Så tværtimod at save i grenen, så holder medlemmerne af Dansk Jernbaneforbund foretagendet kørende.

På mange måder stik imod alle (især politiske) odds: nedskæring af kontraktbetalingen i den allerede eksisterende kontrakt, udbud af Vejle-Struer og Svendborgbanen uden mulighed til DSB for at byde på strækningerne, aftale om udbud af S-tog, Øresundstrafikken overlades til Skånetrafikken.

Ideologi trumfer ansatte
Dertil kommer så, at regeringen og DF har sænket prisen på biler og sænket kravene til fjernbusserne og dermed medvirker til at undergrave passagergrundlaget for jernbanetrafikken. Og det i disse klimatider.

Transportministeren ved jo godt, at det ikke er overenskomsterne og de ansattes medindflydelse i virksomheden, der er skyld i de øjeblikkelige problemer for jernbanedriften, og at passagererne til en vis grad stiger om til bilen.

Det skyldes politiske beslutninger som ovenstående. Og det skyldes årtiers politisk underprioritering af jernbanen til fordel for bilismen.

Men for transportministeren kommer ideologien tilsyneladende før passagererne og de ansatte. Og konfrontationen er åbenbart vigtigere end juletrafikken.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

0:000:00