EOF: Grøn udvikling kræver hensyn til forbrugerne

DEBAT: Både forbrugernes præferencer og de samfundsøkonomiske konsekvenser skal være en del af ligningen for grønne transportløsninger, skriver Peter Stigsgaard, direktør for Energi- og olieforum. Ellers kommer vi aldrig videre, forudser han.

Af Peter Stigsgaard
Direktør for Energi- og olieforum 

Grønne planer bliver først til grønne løsninger, når de tager udgangspunkt i brugernes behov og hænger samfundsøkonomisk sammen. Ellers bliver planerne alt for dyre, for ineffektive og umulige at fastholde på længere sigt.

Det gælder også for den individuelle transport. 

Her har vi heldigvis et nogenlunde klart billede af, hvad brugerne efterspørger, når de skal vælge ny bil.

Det grønne er ikke en stærk prioritet
De tre vigtigste ting er, at bilerne skal være pålidelige, de skal have en fornuftig driftsøkonomi, og forbrugerne vil selv have lov til at vælge, hvilken bil de vil køre i. Forbrugerne vil også gerne køre grønt, men det er de mere praktiske hensyn, der i sidste ende afgør valget.

Når der lægges planer for grøn transport, er det derfor afgørende, at overvejelserne ikke begrænses til kun at omfatte de tekniske muligheder og begrænsninger i energisystemer og bilteknologier. 

Der er behov for en mere helhedsorientret tilgang, hvor brugerne i lige så høj grad tænkes med i løsningen.

Omtanken skal være større
Her kunne man så sige, at en elbil som Tesla burde være den perfekte grønne løsning på transportens område, for det er jo en bil, som velhavende forbrugere virkelig har taget til sig. 

Problemet er naturligvis, at Teslaen er blevet en samfundsøkonomisk usandsynlig dyr løsning på grøn transport, når den sælges uden afgifter. Skatteministeriet har i begyndelsen af i år opgjort et tab for statskassen på ikke mindre end 750 millioner kroner som følge af det eksplosive Tesla-salg i de sidste tre måneder af 2015. 

Eksemplet viser, hvor forsigtig man skal være med at fremme udvalgte grønne teknologier, som endnu ikke er konkurrencedygtige, uden veldefinerede og gennemtænkte rammer for støttens omfang. 

Ellers bliver der aldrig tale om holdbare grønne løsninger. Både forbrugere og samfundsøkonomi skal tænkes med, når der lægges grønne planer.

Forrige artikel Danmarks Rederiforening: Bølgerne kommer til at gå højt i EU i år Danmarks Rederiforening: Bølgerne kommer til at gå højt i EU i år Næste artikel Horsens: Trængsel på E45 hæmmer vækst i Vestdanmark Horsens: Trængsel på E45 hæmmer vækst i Vestdanmark
  • Anmeld

    Søren Bernt

    en anelse provokeret

    Jeg ligger overordnet set helt på linje med Peter Stigsgaard, Forbrugerperspektivet bliver desværre ofte nedprioriteret, og det er trods alt en forudsætning for udrulningen af nye teknologier, at forbrugerne synes de er attraktive.

    Dit eksempel med Teslaernes omkostning for staten er dog meget lidt velvalgt. forudsætningen for de beregninger er at man i stedet for en Tesla havde købt en BMW eller Mercedes i samme prisklasse. Det er en meget tvivlsom antagelse, da (1) mange Tesla ejere har strukket sig økonomisk i forhold til deres oprindelige budget. (2) driftsomkostningerne og værditabet gør Teslaen billigere totaløkonomisk end benzinbiler i samme prisklasse. hvis du derfor har et månedligt budget til bil, vil man nærmere skulle sammenligne Teslaen med væsentlig mindre biler.
    jeg har en kollega der sparer 700 kr. om måneden på at køre Tesla sammenlignet med en Skoda Octavia(!). (3) eftersom det er den eneste elbil med en lang rækkevidde, så er der reelt ikke noget alternativ, hvis man har besluttet sig for at køre grønt. (4) Der betales stadig moms af en Tesla, hvilket trods alt indbringer en pæn slat til statskassen, modsat mikrobilerne der kun giver 19.800 i statskassen