Erhvervslivet advarer mod ny vejafgift, mens grønt råd kalder den helt essentiel

De største transportorganisationer kritiserer i skarpe vendinger rød bloks forslag til en ny vejafgift, der anklages for at ramme erhvervet hårdt og skævt uden at løse klimaproblemerne i sektoren. Rådet for Grøn Omstilling mener omvendt, at det vil være en katastrofe at droppe afgiften. 

Lastbilerne skal fra 2025 gennemsnitligt betale 1,2 kroner per kørt kilometer, hvis den nye afgift bliver indført.
Lastbilerne skal fra 2025 gennemsnitligt betale 1,2 kroner per kørt kilometer, hvis den nye afgift bliver indført.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Det vil få alvorlige konsekvenser for transportbranchen, hvis Folketinget indfører den kilometerbaserede afgift på lastbiltransport, som de røde partier er enige om

Sådan lyder det fra flere erhvervsorganisationer, der reagerer kraftigt på udkastet til loven om vejafgiften, der netop har været i høring.

I deres respektive høringssvar skriver Dansk Erhverv, DI Transport, DTL og Danske Speditører samstemmende, at de ikke kan støtte forslaget i dets nuværende form.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00