Et konservativt fyrtårn takker af

PORTRÆT: Han har givet os lømmelpakken, Kulturkanonen og aktiesparekontoen. Brian Mikkelsens politiske bedrifter er mange, men nu takker han af til fordel for en toppost i erhvervslivet. Altinget ser tilbage på hans politiske virke.     

Efter 24 år i dansk politik skifter en af Konservatives mest markante profiler spor. Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) træder ud af regeringen og stopper som minister for at blive direktør i Dansk Erhverv. Den nu afgående minister har været medlem af Folketinget siden 1993 og er derfor en respekteret og erfaren herre.

Som den evige toer, der aldrig er gået efter formandsposten, men standhaftigt har holdt skansen under skiftende formænd, har 52-årige Brian Mikkelsen altid haft et usigeligt talent for at havne på den vindende side i partiets magtkampe. Og gennem mere end tyve år har han været med til at præge retningen for de Konservative.

"Brian Mikkelsen blev aldrig selv leder af partiet, selv om han en kort overgang aspirerede til det, da Lene Espersen blev tvunget væk i 2011. Det havde heller ikke været lykken for ham at blive nummer et. Brian er ikke super folkelig, men mere en Lykketoft-type, der er eminent til at støbe kuglerne i baggrunden." siger Altingets politiske kommentator, Erik Holstein. 

Manden bag Kulturkanonen
Brian Mikkelsen har siddet i samtlige borgerlige regeringer siden 2001 med undtagelse af et enkelt år, hvor Venstre dannede regering alene. Men som minister under skiftende regeringer har Brian Mikkelsen også sat sit præg på det politiske landskab uden for det konservative parti.

Som kulturminister tilbage i 2005 nedsatte han udvalget, som lavede den første kulturkanon. Her ville han sætte fokus på den danske kulturarv. Og selv om den flere gange er blevet kritiseret, fastholdt ministeren over for DR i 2013, at han betragtede kanonen som en succes.

"Før Kulturkanonen var der en opfattelse af, at al kultur nærmest var lige godt. Med kulturkanonen fik vi en præsentation af det bedste inden for musikkens verden, litteraturens verden og en masse andre kulturformers verdener, og det betød, at man tog kulturen op til diskussion. Jeg besøgte mange skoleklasser bagefter, som fik en 'eyeopener'."

Justits-Brian og Lamborghini-Brian 
I 2008 overtog han Justitsministeriet fra den tidligere partikollega Lene Espersen. I det kontor fik han vedtaget den såkaldte lømmelpakke, der blandt andet hævede straffen for at deltage i uroligheder.

Også som erhvervsminister har Brian Mikkelsen sat sit præg. Regeringen har blandt andet vedtaget aktiesparekontoen. Det var i den sammenhæng, at Brian Mikkelsen frisk forklarede til Børsen, at man ville kunne trække pengene ud af sparekontoen og bruge dem til at købe "en lækker Lamborghini".

Det var en udtalelse, der fik ham i en del modvind, og han måtte da til sidst bekende på Twitter, at han med den udtalelse havde ramt skævt. I en kommentar til Berlingske fulgte der dog en uddybning af hans oprindelige pointe. Her skrev han blandt andet: 

"Det er vigtigt at kunne drømme, at kunne sætte sig mål, som måske virker uopnåelige i øjeblikket, men som er med til at give den enkelte et pejlemærke."

Den rigeste minister
Brian Mikkelsen er også blevet kåret til den rigeste minister i 2017. Og dengang havde han ifølge Information blandt andet aktier i Apple til en værdi af 1,5 millioner kroner.

Men hverken Lamborghini-udtalelser eller en stor privat formue har for alvor været et problem for den konservative profil. Han har selv besluttet, hvornår og hvordan hans politiske virke skulle ende. Og timingen kan man jo altid tolke på.   

"Forklaringen om, at Brian Mikkelsen efter "mange spændende år i politik glæder til nye udfordringer", er den sædvanlige smøre, når en minister smutter. Sandheden er vel, at Brian realistisk har vurderet, at der kun er ringe chance for, at han er minister om et år. Og at han bare ikke gider tage fem eller ti år mere i opposition," vurderer Erik Holstein. 

 

Forrige artikel Finansministeriet har undervurderet dansk økonomi med over 300 milliarder siden 2010 Finansministeriet har undervurderet dansk økonomi med over 300 milliarder siden 2010 Næste artikel Et folketingsår er forbi: Transportpolitik uden de store dramaer Et folketingsår er forbi: Transportpolitik uden de store dramaer