EU-dom afføder krav om skrappere transportregler

NYHED: EF-domstolens afgørelse om de danske særregler for dyretransporter har givet dyrevelfærdsflertallet i Folketinget blod på tanden til endnu skrappere krav.
Socialdemokraternes Bjarne Laustsen vil sammen med SF og Dansk Folkeparti presse på for endnu skrappere regler for dyretransporter i kølvandet på EF-dommen i sidste uge.
Socialdemokraternes Bjarne Laustsen vil sammen med SF og Dansk Folkeparti presse på for endnu skrappere regler for dyretransporter i kølvandet på EF-dommen i sidste uge.Foto: www.socialdemokraterne.dk
Niels Th. Dahl

Dommen er et springbræt til at komme videre, og nu skal vi bruge den.

Kristen Touborg
Fødevareordfører (SF)

De danske særregler for dyretransporter har måske kun været begyndelsen til endnu strengere regler.

EF-domstolen afgjorde således i sidste uge i en længe ventet dom, at de danske særregler for dyretransporter ikke er i strid med det såkaldte transportdirektiv, i hvert fald så længe de ikke er konkurrenceforvridende over for de danske landmænd og transportører.

Og dét udfald har nu givet det såkaldte "dyrevelfærdsflertal" i Folketinget uden om regeringen blod på tanden. Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og SF vil have Danmark til at gå endnu videre for at sikre velfærden for dyr under transport:

Dokumentation

FAKTA
om dyretransporter:

Ifølge EU's regler må grise transporteres i op til 24 timer ad gangen. Derefter skal de hvile i 24 timer, hvorefter de kan transporteres i 24 timer igen.

Danske særregler:

På transporter, der varer mere end otte timer, skal dyrene have 20 pct. mere plads end hidtil. Et almindeligt slagtesvin skal herefter have 0,5 kvm. til rådighed.

Også på kortere transporter i Danmark skal slagtesvinene have mere plads til rådighed - helt præcist 0,42 kvm.

På transporter over otte timer skal der være en inspektionshøjde på 1,40 m. i lastbilen, så dyrene kan tilses.  

At tilpasse dette krav indebærer omkostninger for transportøren, og derfor er der indført en overgangsperiode, som medfører, at lastbiler indregistreret før den 15. august 2005 kan vente med at opfylde kravet til 15. august 2010.

Reglerne gælder også lastbiler indregistreret i udlandet.

Siden 2007 har de fælleseuropæiske regler været reguleret af transportforordningen i stedet for det tidligere transportdirektiv.

Kilde: DTL


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00