EU-Kommissionen: Modulvogntog godt for økonomien og miljøet

XL LASTBILER: En ny rapport fra EU-Kommissionen konkluderer, at modulvogntog vil komme EU- landene til gavn. Det er ravruskende galt, mener DB Schenker Rail
Ny samlet rapport fra EU-Kommissionen slår fast, at de store vogntog er gode for både økonomien og miljøet i EU. Men jernbanen er ikke enig
Ny samlet rapport fra EU-Kommissionen slår fast, at de store vogntog er gode for både økonomien og miljøet i EU. Men jernbanen er ikke enigFoto: Colourbox
Anne Bjerregaard

Taler man om at køre herfra og til Rom med modulvogntog, så synes jeg, det er ravruskende galt. Vi skal have bilerne væk fra vejene og CO2-udledningen ned, og det får vi altså ikke, hvis vi bliver ved med at buldre så store mængder gods igennem på vejene

Stig Kyster-Hansen
Direktør, DB Schenker Rail Danmark
Modullastbiler fylder ikke alene en del på vejene, men også i den trafikpolitiske debat i EU-landene. Som sidste skud på stammen er EU-Kommissionens eget Fælles Forskningscenter nu ude med en rapport, der belyser både for og imod de store vogntog. Fordelene opvejer ulemperne, siger Kommissionen.

Rapporten"Introducing Mega-Trucks" konkluderer, at modulvogntog både som individuelle køretøjer og som tiltag på EU-plan er "meget positive".

Ikke modulvogntog ned gennem Europa
Det er dog ikke alle aktører, der er lige begejstrede for de store lastbiler. Især jernbanebranchen er bekymret.

"Det er problematisk at sætte modulvogntog ind på de lange strækninger. Både af hensyn til miljøet, men der er også trængselsproblemer ned gennem Europa, vejene er fyldt op, og de bliver slidte af så tunge vogntog," siger Stig Kyster-Hansen, direktør i DB Schenker Rail, der er landets største transportvirksomhed inden for jernbanegods .

Dokumentation

Fra rapportens konklusion:

The main conclusion of the analysis is that the introduction of Mega-Trucks would be beneficial for the EU economy and -under certain conditions- environment and society as a whole. Mega-Trucks can increase the efficiency of the EU transport system and reduce friction. From an EU policy point of view, facilitating the introduction of Mega-Trucks is in line with the objectives of the Common Transport Policy and would help improve the internal market. Naturally, improving road transport would worsen the competitive position of other modes, but a balance can be found through investments and improvements in the other modes as well. Limiting the use of Mega-Trucks to specific member states or corridors would pose practical obstacles and greatly reduce the uptake and positive impacts of Mega-Trucks.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00