EU-lande enige om CO2-krav til nye lastbiler

HÅRDE KRAV: Nye lastbiler skal reducere udledningen af CO2 med 30 procent i 2030. Det er blandt kravene i en ny aftale mellem EU’s medlemslande og Europa-Parlamentet. 

Ifølge Europa-Parlamentet var tunge køretøjer i 2016 ansvarlige for cirka en fjerdedel af CO2-udledningen fra vejtransporten i EU. 
Ifølge Europa-Parlamentet var tunge køretøjer i 2016 ansvarlige for cirka en fjerdedel af CO2-udledningen fra vejtransporten i EU. Foto: Colourbox.dk
Andreas Arp

Danmark har presset på for at få en så ambitiøs aftale som muligt, og vi vil forsøge at styrke målet yderligere, når det skal evalueres i 2022.

Lars Christian Lilleholt (V)
Energi-, forsynings- og klimaminister

Det er rigtigt godt nyt for klimaet, der får en mindsket CO2-udledning, og for vognmændene, der får en mindre brændstofregning.

Jeppe Juul
Transportpolitisk medarbejder i Det Økologiske Råd

EU’s medlemslande og Europa-Parlamentet blev natten til tirsdag i denne uge enige om nye krav til producenterne af lastbiler. Det er første gang nogensinde, at EU stiller krav til nye lastbilers forbrug af brændstof.

De nye miljøkrav indebærer mere konkret, at nye lastbiler i EU i gennemsnit skal udlede 15 procent mindre CO2 i 2025 og 30 procent mindre i 2030 i forhold til 2019.

Samtidig indebærer aftalen også en incitamentsstruktur, der indtil 2025 skal gøre det mere attraktivt for producenterne at producere nul- og lavemissionskøretøjer.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00