EU øger afgift på lastbilers forurening

AFGIFTER: Et direktiv fra EU giver nu mulighed for at sætte afgifterne yderligere op på luft- og støjforurening fra lastbiler. S og V er positive, mens interesseorganisationer er bekymrede. De frygter blandt andet, at afgifterne bliver en pengemaskine.

Europa-Parlamentet har netop vedtaget det såkaldte Eurovignette-direktiv, der bl.a. gør det muligt for medlemslandene at øge afgifter på transportmidlers støj og forurening med op til 20-30 procent.

"De to hovedprincipper bliver, at forureneren betaler og brugeren betaler. Forslaget er dog ikke en europæisk skat, men et regelsæt, der begrænser og regulerer de mange forskelligartede nationale afgifter på lastbiler i EU," forklarede transportkommissær Siim Kallas under behandlingen af forslaget.

Samtidig øremærkes 15 procent af beskatningen til forbedringer og bæredygtighed inden for infrastruktur. Det glæder både Venstre og Socialdemokraterne.

Dokumentation

Eurovignette-direktivet fastsætter regler og takster for at opkræve afgifter for lastbiler i EU. Direktivet er kommet i hus efter hårde forhandlinger mellem Rådet og Parlamentet. Kompromiset indebærer, at der fortsat er loft over, hvor meget man kan beskatte lastbiler i EU, men der kan opkræves lidt højere afgifter fra de mest forurenende lastbiler og større mulighed for at variere taksterne i myldretiden med op til 200 procent over den gennemsnitlige km-takst.

En del af kompromisforslaget er, at der skal være fuld gennemsigtighed i afgifterne, og at op til 15 procent af provenuet skal øremærkes til investeringer i det transeuropæiske transportnet.

De nye regler for miljøafgifter er en revision af det gældende Eurovignette-direktiv, der har været gældende siden 1993, og som sætter reglerne for opkrævning af afgifter på lastbiler i EU. Hidtil har afgifterne alene kunnet opkræves på grundlag af infrastrukturomkostninger. Med de nye regler udvides dette til at omfatte støj og forurening, ligesom afgifterne kan varieres for at tage hensyn til trængsel.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00