EU-revisorer med løftet pegefinger om Femern-projektet

GRANSKET: Femern-forbindelsen er både forsinket og betydeligt dyrere end først antaget. Det vurderer EU's Revisionsret i en ny rapport om otte såkaldte megaprojekter.

Femern Bælt-forbindelsen bliver en 18 kilometer lang tunnel, der skal gå under Femern Bælt og forbinde Lolland med den tyske ø Femern. 
Femern Bælt-forbindelsen bliver en 18 kilometer lang tunnel, der skal gå under Femern Bælt og forbinde Lolland med den tyske ø Femern. Foto: Simon Skipper/Ritzau Scanpix
Jeppe Maagaard Holm

Anlægget af Femern Bælt-forbindelsen er præget af forsinkelser og betydelige omkostningsoverskridelser.

Det konkluderer EU’s Revisionsret (ECA), der har haft det danske megaprojekt under kritisk lup.

"Der er store omkostningsoverskridelser og betydelige forsinkelser, og omkostningerne vedrørende den opgraderede tyske adgangslinje til den foreslåede højhastighedsjernbanelinje mellem København og Hamburg er meget høje," udtaler medlem af EU's Revisionsret Oskar Herics.

Dokumentation

Her er de otte megaprojekter, som EU's revisionsret har undersøgt: 

  • Rail Baltica: en jernbanelinje, der skal forbinde Estland, Letland og Litauen med Polen og muliggøre en forbindelse til Finland (i Nordsøen-Østersøen-korridoren)
  • Lyon-Torino-forbindelsen: en grænseoverskridende jernbaneforbindelse, der skal forbinde Frankrig og Italien (i Middelhavskorridoren) 
  • Brennerbasistunnellen: en grænseoverskridende jernbaneforbindelse, der skal forbinde Østrig og Italien (i Skandinavien-Middelhavet-korridoren)
  • Den faste Femern Bælt-forbindelse: en jernbane-/vejforbindelse mellem Danmark og Tyskland (i Skandinavien-Middelhavet-korridoren) 
  • Baskiske Y og dennes forbindelse til Frankrig: en højhastighedsjernbaneforbindelse, der skal forbinde Vitoria i Spanien med Bordeaux i Frankrig (i Atlanterhavskorridoren)
  • Seinen-Schelde-forbindelsen: oprindelig en indre vandvejsforbindelse mellem floderne Seinen og Schelde, der skal opgraderes til et net af indre vandveje i Frankrig og Belgien (i Nordsøen-Middelhavet-korridoren og Atlanterhavskorridoren) 
  • A1-motorvejen i Rumænien (i Rhinen-Donau-korridoren)
  • E59-jernbanelinjen i Polen og dennes forbindelse til havnene i Szczecin og Swinoujscie (i Østersøen-Adriaterhavet-korridoren).

Kilde: EU's Revisionsret (ECA).


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00