EU-revisorer: Megaanlægsprojekter er mere forsinkede i EU end i resten af verden

Store infrastrukturprojekter opføres med større forsinkelser i EU end i resten af verden, viser en ny analyse fra Den Europæiske Revisionsret. EU kan lære meget af lande som USA og Australien, lyder den positive besked.

Femernforbindelsen skulle ifølge den oprindelige tidsplan stå klar i 2018. 
Femernforbindelsen skulle ifølge den oprindelige tidsplan stå klar i 2018. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Når der opføres store infrastrukturprojekter i EU, sker det ofte med store overskridelser af både budgetter og tidsplaner.

Det konkluderer Den Europæiske Revisionsret i en ny analyse, der også udpeger Femern Bælt-forbindelsen som et af de mest problematiske projekter.

Her er den forventede åbningsdato, siden man vedtog projektet i 2008, blevet udskudt med over et årti, så der nu efter planen kan køre biler mellem Rødbyhavn og Puttgarten i 2029. 

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00